Kop Op: ga bewust om met je smartphone!

Op 24 januari 2018

Gebruik je smartphone bewust en herstel zo de balans tussen je technologie-gebruik en je mentale gezondheid. Dàt is de kernboodschap van de campagne Kop Op die het Antwerpse provinciebestuur in samenwerking met de UGent, UAntwerpen, Mediawijs en de Gezinsbond lanceert. Het toenemende smartphonegebruik heeft een invloed op onder meer ons sociaal leven, beweging en slaapgewoonten, vaak met negatieve gevoelens tot gevolg. De initiatiefnemers streven samen naar een gezondere relatie met je smartphone, waarbij zelfinzicht centraal staat. Met een zelftest op www.kopop.be ontdek je welk type smartphonegebruiker je bent, waarna je op basis van jouw profiel tips krijgt. Mensen die nog een stapje verder willen gaan, kunnen hun ‘mobiel DNA’ in kaart brengen aan de hand van een applicatie.

Op 24 januari komt het jaarlijkse imec.digimeter uit. Dit rapport toont de evolutie van het mediabezit en - gebruik van de Vlamingen. Jaar na jaar tonen de cijfers een stijging van het smartphonegebruik. Terwijl de digimeter vooral kwantitatief meet, groeit het besef dat het verhoogde gebruik van de smartphone ook een ‘mental game’ wordt tussen de mens en technologie. De provincie Antwerpen, UGent, UAntwerpen, Mediawijs en de Gezinsbond slaan nu de handen in elkaar en lanceren de campagne ‘Kop Op’ want het wordt tijd dat we wat meer “opkijken” van onze smartphone.

Geen detox maar bewuster smartphone gebruik

De doelstelling van de campagne Kop Op is Vlamingen aanzetten om bewuster om te gaan met hun smartphone om zo de balans (familie, school/werk, hobby’s, beweging, slaap, etc.) te herstellen. De slogan Kop Op verwijst zowel naar het fysieke aspect als naar de mentale kant van het smartphonegebruik.

Met deze campagne streven we niet naar een samenleving zonder smartphone,” benadrukt Jan de Haes, gedeputeerde voor Veiligheid van de provincie Antwerpen. “We willen de mensen wel helpen in het beter omgaan met deze technologische revolutie. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat meldingen van eensmartphone werken als een gelukshormoon dat kan overslaan naar een verslaving. Deze digitale dwang kan dan bijvoordbeeld zorgen voor stress, burn-out, slaapgebrek of asociaal gedrag. Met de campagne Kop Op houden we mensen een spiegel voor om zo bewuster met hun smartphone om te gaan. Concrete tips kunnen helpen om een juist evenwicht te vinden.”

De campagne richt zich voornamelijk naar de actieve professionals tussen 18 en 45 jaar die zich vragen stellen bij hun smartphonegebruik. Jongeren ondervinden minder problemen maar zodra het professionele en gezinsleven groeit en de tijd schaars wordt, zorgen foute smartphonegewoontes al snel voor stress. De campagne Kop Op loopt twee jaar. Tijdens die periode zullen er niet enkel gerichte acties komen naar de doelgroep maar gaan wetenschappers ook aan de slag met data uit de logging app. De onderzoeksgroep MIOS van Universiteit Antwerpen zal een impactstudie uitvoeren. Zij zullen bekijken in welke mate het advies na de zelftest van de campagne bij deelnemers tot nieuwe inzichten over hun smartphonegebruik leidt. De impact van de campagne wordt ook vergeleken tussen de verschillende Kop Op profielen.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is