Nieuwe sifon onder kanaal verbetert doorstroming van Hanswijkbeek

Op 21 juni 2023

De provincie Antwerpen (beheerder van de Hanswijkbeek) en de Vlaamse Waterweg (beheerder van het kanaal Leuven-Dijle) hebben de oude sifon waarlangs de Hanswijkbeek onder het kanaal Leuven-Dijle loopt, vervangen. De maatregel verbetert de doorstroming van de Hanswijkbeek aan de grens tussen Mechelen en Zemst.

De oude sifon dateerde uit de 19e eeuw en was dringend aan vervanging toe. Dankzij de nieuwe sifon zal de Hanswijkbeek vlotter onder het kanaal doorstromen en kan wateroverlast in de omgeving vermeden worden.

Een sifon onder een kanaal plaatsen is behoorlijk complex. Dit technisch hoogstandje gebeurde door middel van een doorpersing. Betonnen buiselementen werden via een diepe persput aan de ene oever van het kanaal naar een even diepe ontvangstput aan de andere oever geperst.  Gedeputeerde Jan De Haes onderstreept het belang van een robuuste waterinfrastructuur: “Als waterloopbeheerder controleren we geregeld onze infrastructuur zodat een vlotte doorstroming gegarandeerd blijft en er geen onveilige situaties ontstaan.”  De provincie maakte ook werk van de bouw van een nieuwe vuilrooster stroomopwaarts.