Nieuwsgierige Merksemnaren bezoeken terrein voor groene beleefzone

Op 13 september 2023

Op 12 september trokken buurtbewoners de laarzen aan voor kennismaking met het toekomstige natuurrecreatiezone Merksem, tussen de E19 en de IJsvogelstraat. De geïnteresseerden zagen zo op het terrein zelf hoe Provincie Antwerpen, district Merksem en Regionaal Landschap de Voorkempen een verwaarloosd stuk groen willen inrichten met onder meer groene speel- en beleefzones, een vernieuwde hondenweide en ruimte voor waterbuffering. De buurtbewoners uit Lambrechtshoeken en de Tuinwijk krijgen er zo een aangename groene plek bij. Op grotere schaal is de groenzone een schakel in de gewenste open-ruimteverbindingen tussen onder andere Bospolder, Oude Landen, Fort van Merksem en Peerdsbos.

Tussen de E19 en de IJsvogelstraat in Merksem, in de stadsrand van Antwerpen, ligt een wat vergeten groengebied van om en bij 515 are. De watergevoelige zone is sinds 2007 ingekleurd als buffergebied en als parkgebied. In 2012 zijn er groepjes bomen aangeplant en kwam er een hondenweide. Sindsdien is de zone echter onaangeroerd. Provincie Antwerpen, district Merksem en Regionaal Landschap de Voorkempen willen het gebied nu omvormen naar een beter toegankelijke zone met ruimte voor groen en water, waar het ook goed wandelen, spelen en genieten is.

“Na de bomenplantactie in 2012 is de zone niet verder ingericht, aangeplant of beheerd”, vertelt gedeputeerde Luk Lemmens. “Ook naburige grote infrastructuurwerken zoals Ringpark Groenendaal en het spoorproject Oude Landen hebben de zone niet opgenomen. Nochtans ligt het op een interessante plek: vlakbij natuurgebied Oude Landen en het Fort van Merksem. In de ruimere omgeving vind je ook de Bospolder, het Peerdsbos en het toekomstige Ringpark Groenendaal. De nieuwe natuurrecreatiezone vormt zo een schakel in het provinciale gebiedsprogramma Groen Kruis, waarmee we bestaande open ruimte in de noordoostelijke rand van Antwerpen versterken en verbinden.”

Evenwicht tussen natuur en recreatie

De natuurrecreatiezone is niet alleen interessant in de overkoepelende visie van de Groen Kruis-verbindingen. Ook districtsschepen Dominique Kums ziet duidelijke voordelen: “Momenteel ligt de zone er niet meteen uitnodigend bij en is ze, op de hondenweide na, niet goed gekend in de omgeving. De toegangen zijn nergens echt aangegeven en in de lente en zomer overwoekeren planten de enige weg. Met de herinrichting tot een natuurrecreatiezone zetten we een belangrijke stap om de Merksemnaren meer toegankelijk groen in eigen buurt te geven. In deze wijk met vele appartementsblokken en omringd door drukke verkeersassen zal deze groenzone de noodzakelijke verpozing bieden aan kinderen, adolescenten en volwassenen. Het wordt echt een plek waar we recreatie op een slimme manier koppelen met natuur en klimaat.”