Op stapp in de Zuidrand

Op 18 juni 2023

Provincie Antwerpen lanceert een gloednieuw virtueel wandelnetwerk.

Het biedt stapplezier op maat van de hedendaagse wandelaar: innovatief, flexibel, kwaliteitsvol én duurzaam. En vooral digitaal!

Dat is het wandelnetwerk van de toekomst, een realisatie van Toerisme Provincie Antwerpen samen met talloze geëngageerde partners en gemotiveerde vrijwilligers.

“Wandelaars gebruiken steeds vaker digitale tools bij (de voorbereiding van) hun trip. Logisch dat ook het wandelaanbod van de provincie Antwerpen die trend volgt”, duidt gedeputeerde Mireille Colson, bevoegd voor Toerisme. “Samen met de betrokken gemeenten en uiteenlopende partners bouwde Toerisme Provincie Antwerpen daarom een virtueel wandelnetwerk. De Zuidrand krijgt de primeur met 150 kilometer virtuele knooppunten en trajecten. Een onlinerouteplanner, navigatie-app of gps wijst je de weg.”

Goed om weten: de twaalf wandelnetwerken in Kempen en Scheldeland blijven al die tijd bewegwijzerd.

Piepjong bos of eeuwenoud kasteel

Net als bij de bewegwijzerde wandelnetwerken selecteren wandelaars hun trajecten. Elk kruispunt krijgt een knooppuntnummer. De wandelaar stippelt zelf de route langs de knooppunten uit op de navigatie-app, of eventueel digitale routeplanner of gps. Nieuw is dat je langs de weg geen rood-witte borden met nummers ziet. Je vindt de knooppunten alleen op je digitale routeplanner, navigatie-app of gps.
Het virtuele wandelnetwerk in de Zuidrand verbindt daarbij maar liefst 150 kilometer aantrekkelijke trajecten in Aartselaar, Boechout, Borsbeek, Edegem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel. Met onderweg heel wat verborgen parels, belooft Ilse Lacante, ondervoorzitter Streekvereniging Zuidrand: “In onze kasteeltuinen, parken en natuurgebieden is het heerlijk relaxen. Verrassende haltes à volonté in de Zuidrand: een molen met wijngaard, pluktuin, vlonderpad of ‘groene’ spoorweg. De talrijke kastelen en forten maken je wandeling extra boeiend. Fraaie sites die de fantasie van groot en klein prikkelen.”

Gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor het gebiedsproject Zuidrand, ondersteunt het nieuwe initiatief voluit: “Provincie Antwerpen werkt voor deze regio, één van de dichtstbevolkte gebieden van Vlaanderen, samen met Streekvereniging Zuidrand, waaronder acht gemeenten, alsook met tal van organisaties aan deze regio. De verstedelijkingsdruk is groot en de open ruimte zit verstopt achter bebouwing en wegen. En daar willen we met het project de Zuidrand aan werken: aan meer en beleefbare open ruimte die met elkaar verbonden is. Waar plaats is voor bossen, rivieren, landbouw, erfgoed en ontspanning. Dat doen we met groene projecten die zorgen voor klimaatbestendigheid, maar waarvan mensen ook kunnen genieten. Vandaar dat we natuurlijke speeltuinen of laarzen- en vlonderpaden aanleggen en de beleving van deze open ruimte stimuleren.”

Altijd actueel

Belangrijkste bonus van een virtueel wandelnetwerk? De routedata zijn steeds up-to-date. Door de vlotte samenwerking met populaire routeplanners vloeien wijzigingen op het terrein automatisch door naar de diverse digitale platformen.

De virtuele ontsluiting laat toe om in de toekomst kort op de bal te spelen en actuele informatie te delen met de wandelaar, zoals brandgevaar in droge periodes of een tijdelijke sluiting van een natuurgebied wegens broedseizoen.

Het virtuele wandelnetwerk breidt de komende jaren verder uit. In het najaar van 2023 volgen Antwerpen, Mechelen en heel wat omliggende gemeenten. In het voorjaar van 2024 de driehoek Geel-Westerlo-Grobbendonk.

“Het spreekt voor zich dat de uitrol van het virtuele wandelnetwerk over heel de provincie Antwerpen bijzonder complex is. Bovendien willen we op termijn de wandelaar ook de vrijheid bieden om vanuit een bepaalde belevingswens keuzes te maken. We investeren daarom een miljoen euro in het project”, licht gedeputeerde Mireille Colson toe.

Kwaliteitsgarantie

Kwaliteit en service voor elke wandelaar: daar draait het om. Voor gedeputeerde voor Toerisme Mireille Colson biedt de uitbreiding met een virtueel wandelnetwerk heel wat voordelen: “De lancering past naadloos in ons engagement voor een duurzaam toerisme in en rond natuurgebieden. Een ruimer aanbod zorgt voor een uitgebalanceerde bezoekersspreiding en meer comfort voor de wandelaar. Bovendien realiseren we extra kilometers zonder nieuwe palen in de grond. Naast flexibel is een virtueel netwerk ook minder arbeidsintensief. Zo blijft het onderhoud haalbaar. Op die manier garanderen we de wandelaar een kwalitatief routenetwerk, vandaag én morgen.”