Parkdichters geven De Averegten een poëtisch tintje

Op 25 januari 2018

De natuur is een geliefkoosde muze van de poëzie. De provincie Antwerpen en de gemeente Heist-op-den-Berg verenigden daarom beiden in De Averegten: poëzie in de natuur. Parkdichters hebben hun zielenroerselen losgelaten. Met als resultaat twaalf lyrische pareltjes die allen verbonden zijn met de natuur en Heist-op-den-Berg. Ze krijgen een mooi plekje in het park.

Wie zijn de parkdichters

De gedichten zijn een mooie weerspiegeling van het domein. “Deze 100 hectare grote inspiratiebron is immers een unieke afwisseling tussen bos en weilanden”, stelt Jan De Haes, gedeputeerde van recreatie- en groendomeinen. “Om eer te doen aan die mooie afwisseling, zijn ook dichters van diverse achtergronden samengebracht.”

Bij de selectie van de dichters is ervoor gekozen om een balans te creëren tussen professioneel talent en bevlogen liefhebbers. Zowel gevestigde waarden – nationaal bekende en lokale, reeds publicerende dichters – als nieuw talent komen aan bod. De nieuwkomers zijn ontdekt in een wedstrijd die in oktober georganiseerd werd.

Voor elke maand een paneel

In de loop van 2018 worden er twaalf poëziepanelen geplaatst in het bos. En omdat de natuur nu eenmaal in alle seizoenen mooi is, worden de panelen gespreid over het jaar onthuld.

“De Averegten is erg in trek bij wandelaars. Er is een ruim aanbod van wandelingen en omkaderende activiteiten. We zijn dan ook benieuwd hoe de vleugjes poëzie doorheen het jaar door onze bezoekers zullen onthaald worden. We zijn alleszins overtuigd van de meerwaarde van deze ongedwongen combinatie van cultuur met recreatie.”

De eerste gedichten van Francis De Preter, Jo Van Dessel en Begga Mariën werden voorgesteld bij de start van de Poëzieweek met Gedichtendag. De 3 dichters wonen in de regio rond Heist-op-den-Berg en kennen De Averegten dan ook goed, een ideale bron van inspiratie voor hun schrijfsels!