Provincie Antwerpen lanceert ‘De Grote Fietsenquête’

Op 20 juni 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Toerisme
fietsers

Wie fietst langs het knooppuntennetwerk in onze provincie? Hoe evalueert de fietser de recreatieve en functionele routes? Wat is aantrekkelijk? Wat kan beter? De provincie Antwerpen organiseert De Grote Fietsenquête om het fietsbeleid beter te kunnen afstemmen op de fietsers. Gedeputeerden Luk Lemmens en Bruno Peeters deelden de voorbije dagen flyers uit op twee populaire locaties om fietsers te overtuigen de enquête in te vullen.

De provincie Antwerpen is niet aan haar proefstuk toe met deze enquête. De dienst mobiliteit peilde in 2013 al bij de fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen naar de ervaringen. Toerisme Provincie Antwerpen onderzocht in 2002, 2007 en 2012 de economische impact van het fietstoerisme in de provincie. Door de vele raakpunten tussen functioneel fietsen en het vrijetijdsfietsen organiseert de provincie Antwerpen voor het eerst een grootschalig onderzoek vanuit de beide invalshoeken.

De provincie Antwerpen wil weten wie kiest voor de fiets, wanneer, waarom en hoe ze dat doen. Het fietsonderzoek biedt fietsers een unieke kans om direct invloed uit te oefenen op het provinciale fietsbeleid. Zo willen we beter ontdekken wie de fietsers in onze provincie zijn en hoe we ons beleid beter op hen kunnen afstemmen. Naast vragen over de kwaliteit van de fietspaden en het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer onderzoeken we via de activiteiten en de bestedingen van de recreatieve fietser ook de economische impact van het fietstoerisme. Veel fietsers maken tijdens het weekend immers ook al eens een tochtje voor hun plezier.”, vertelt Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit bij de provincie Antwerpen.

Infopanelen, flyeracties, prijzen en een panelgesprek

Infopanelen en flyeracties op 24 locaties langs toeristische en functionele fietsroutes sporen fietsers aan om deel te nemen aan het onderzoek dat loopt tot en met september 2017. Wie de enquête op www.antwerpenfietsprovincie.be invult, maakt bovendien kans op leuke prijzen, waaronder een elektrische fiets en een fietsweekend voor twee personen. Aanvullend peilt onderzoeksbureau IVOX tijdens een panelgesprek bij een representatieve groep Vlamingen naar hun verplaatsingsgedrag. Begin 2018 maakt de provincie Antwerpen de resultaten bekend.

Fietsbeleid voor en door fietsers

De provincie Antwerpen wil de ervaringen en wensen van de fietsers vertalen naar een beter fietsbeleid, dat op zijn beurt zorgt voor nog meer fietsplezier. Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: “1.200 fietsers vulden de enquête al in. Een goed begin, maar we mikken toch nog op enkele duizenden antwoorden om een zo goed mogelijk beeld te krijgen. Het advies helpt ons om goede keuzes te maken in ons fietsbeleid. Welke types fietser onderscheiden we anno 2017 en wat zijn hun specifieke wensen? En vooral: hoe kunnen we nog meer inwoners van de provincie Antwerpen op de fiets krijgen?”