Provincie Antwerpen start met aanleg fietsostrade F12 aan Ekerse Putten

Op 22 augustus 2023

Op 23 augustus start de aannemer met de realisatie van de Havenverbinding: een deel van de fietsostrade F12 tussen de voetgangersbrug over de A12 in Ekeren en de Noorderlaan. De provincie Antwerpen realiseert er een fietspad van 4,5 meter breed in combinatie met een fietsstraat.

Traject

De fietsostrade F12 sluit aan op de F14 Antwerpen-Essen op de Argentiniëlaan ter hoogte van het station Noorderdokken om daarna de Ekersesteenweg over te steken en langs de wijk Rozemaai verder te gaan.
“Van aan het voetgangersbruggetje over de A12 in Ekeren, t.h.v. Leugenberg, legt de provincie Antwerpen de verbinding aan tussen het centrum van Ekeren en de Noorderlaan. Het deel tussen de Noorderlaan en de parking van de Ekerse Putten vormt de provincie Antwerpen om tot een 6 meter brede fietsstraat. Voor het deel vanaf de parking tot aan de A12 voorzien we een fietspad van 4,5 meter breed ”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Mobiliteit.

Door deze werken realiseert de provincie Antwerpen 1,5 kilometer fietsostrade op de F12 tussen Antwerpen en Bergen op Zoom. De totale kostprijs van deze werken bedraagt net geen 1,5 miljoen euro.

Op termijn komt er een nieuwe kruising van de 12 en de afrit Leugenberg waarop dit deel van de fietsostrade F12 zal aansluiten.

Belangrijke fietsverbinding voor de haven

“De fietsostrade F12 Antwerpen-Bergen op Zoom is een belangrijke fietsverbinding voor de haven. Het grote potentieel van deze fietsostrade zit in het grote aantal werknemers in de haven, waarvan er veel in de nabije omgeving wonen. Daarom is het belangrijk om in te zetten op een vlot, ecologisch, veilig en gezond woon-werkverkeer”, besluit gedeputeerde Luk Lemmens.

Timing

De werken starten op 23 augustus met de afslagstrook naar de Ekersedijk op de Noorderlaan. In het najaar start de aannemer met de inrichting van de fietsstraat op de Ekersedijk. De aanleg van de fietsweg langs de Ekerse Put staat gepland begin 2024. “Indien alles vlot verloopt, kan dit nieuwe deel van de fietsostrade F12 volgend voorjaar in gebruik genomen worden”, aldus gedeputeerde Luk Lemmens.

Omleiding voor fietsers

Tijdens de aanleg van de fietsstraat blijft het pad langs de put van Ekeren bereikbaar. Vanaf het moment dat de werken starten aan het fietspad (begin 2024) is er een omleiding voor fietsers.
Fietsers die vanuit Antwerpen komen, nemen best de doorsteek ter hoogte van de Argentiniëlaan richting Noorderlaan (zie stippellijn op kaart). Fietsers vanuit het noorden kruisen best in Stabroek de A12 om verder te fietsen via de Noorderlaan.