Randweg tegen 2020 een feit

Op 18 september 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken, Ruimtelijke ordening
Luk Lemmens

Het startsein is gegeven. Bijna veertig jaar nadat er voor het eerst sprake was van de randweg, is de spade in de grond gegaan. Als alles meezit, is hij tegen 2020 klaar. Dan moet het zware doorgaand verkeer niet meer door de 'verrekte' S-Bocht in het het centrum van de enclavegemeente. Na de aanleg zal ook het centrum van Baarle volledig heraangelegd worden. Eén belangrijk detail: voor het deel Belgische deel loopt nog een beroepsprocedure bij de Raad van State.

Het was 1978, bijna veertig jaar geleden, dat de eerste keer de noodzaak van een randweg rond Baarle-Hertog/Baarle-Nassau werd aangetoond. Er werd toen zelfs een huis voor afgebroken. Nu veertig jaar later is het dan eindelijk zover... maar met een totaal ander traject. De randweg moet ervoor zorgen dat zwaar doorgaand verkeer dat zijn weg zoekt van Tilburg naar Turnhout, niet langer door de smalle dorpskern van Baarle-Nassau en Baarle-Hertog moet rijden.

Het oostelijke deel van de Randweg, vanaf de Alphenseweg tot de Turnhoutseweg, zal later worden aangelegd. "We hopen dat dat aansluitend kan gebeuren", aldus gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). "Er loopt nog altijd die éne procedure bij de Raad van State aangespannen door één man. Het moet ons misschien ook eens doen nadenken over de zin van zo'n procedureslag. Het algemeen belang zou toch eens mogen primeren op het individueel belang, niet?"

Toon Verheijen - Het Laatste Nieuws