Sint-Jozef en zijn sokkel worden onder handen genomen

Op 22 november 2016, over deze onderwerpen: Cultuur, Onroerend Erfgoed, Patrimonium

Provincie Antwerpen ondersteunt Sint-Fredeganduskerk in Deurne bij restauratie historisch beeld

In de Sint-Fredeganduskerk in Deurne wordt het historische Sint-Jozefbeeld en de bijhorende sokkel gerestaureerd. De provincie Antwerpen voorziet 3.260 euro voor de restauratie, het kerkbestuur legt hetzelfde bedrag bij. Eind november keert het beeld terug op zijn sokkel, tijdens het jaarlijkse kerstconcert wordt de gerestaureerde Sint-Jozef voorgesteld aan het publiek.

Gedeputeerde voor erfgoed Luk Lemmens licht de provinciale subsidie toe: “De provincie Antwerpen ondersteunt erfgoedhouders bij de restauratie en conservatie van hun patrimonium. Met Sint-Fredegandus werken we al lang goed samen en de voorbije jaren ondersteunden we heel wat van hun restauratieprojecten. Het resultaat kan je bewonderen tijdens een bezoek aan de kerk.”

Voorzitter van het Kerkbestuur Jan Oversteyns is enthousiast over de provinciale subsidie: “Dankzij de steun van de provincie en de financiële bijdrage van de Sint-Fredegandusgezellen realiseren we al verschillende jaren restauraties van onze historische objecten. Dit jaar nemen we niet alleen het beeld onder handen, de firma Profiel restaureert meteen ook de sokkel van Sint-Jozef. Achter de sokkel vonden we trouwens een nis, wat er op wijst dat het beeld oorspronkelijk lager stond. Vermoedelijk werd de sokkel later toegevoegd om een symmetrie te bekomen.”

Kerstconcert

De restauratie van het beeld wordt eind november afgerond. Tijdens het kerstconcert op 18 december krijgen de bezoekers de kans om het gerestaureerde beeld te bewonderen. Het kerkbestuur zorgt voor een historische en inhoudelijke toelichting. Informatie over het kerstconcert vindt u op www.sintfredegandusgezellen.be.