Uniek zomerkamp elektrisch rolstoelhockey in Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos

Op 6 juli 2017, over deze onderwerpen: Sport
G-sport

Op zaterdag 8 en zondag 9 juli krijgt Powerchair Hockey Foundation vzw de eer om de gloednieuwe sportvloer in de sporthal van het Sportcentrum Peerdsbos uit te testen tijdens een Powerchair Hockey zomerkamp. Powerchair Hockey is een vorm van hockey gespeeld vanuit een elektrische rolstoel. De nieuwe sportvloer van het Sportcentrum Peerdsbos maakt deel uit van de grootschalige renovatiewerken die het Sportcentrum tot een 100% toegankelijk G-sportcentrum omvormen.

Powerchair Hockey Foundation vzw is opgericht ter promotie en ondersteuning van hockey gespeeld vanuit een elektrische rolstoel. De vzw wil beloftevolle spelers extra trainen om ze eventueel te doen doorstromen naar het nationaal E-hockeyteam. Met een zomerkamp in het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos creëert Powerchair Hockey Foundation vzw alvast de mogelijkheid om een heel weekend te trainen. “Al was het vinden van een geschikte locatie niet zo eenvoudig”, vertelt An Vanheusden van Powerchair Hockey Foundation vzw. “Enerzijds zijn veel sportaccommodaties niet toegankelijk voor deze doelgroep. Anderzijds weren veel uitbaters elektrische rolstoelen omdat hun sportvloer daarvoor niet geschikt is. Daarom gingen we raad vragen bij G-sportfederatie Parantee-Psylos. Die raadde ons aan om naar het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos te gaan. Slapen doen we in het nabijgelegen jeugdverblijfcentrum Bielebale.”

De intensieve samenwerking tussen Parantee-Pyslos, het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos en de toegankelijke vakantiehuizen van Bielebale zorgde er dus voor dat de Powerchair Hockey Foundation vzw en de 17 deelnemers aan het zomerkamp naar hartenlust kunnen genieten van puur sportplezier. Het zomerkamp komt trouwens tot stand met opbrengsten die Powerchair Hockey Foundation vzw kon verzamelen tijdens de ‘Warmste Week’ van Studio Brussel.

Sportcentrum Peerdsbos: van sportcentrum naar een G-sportexpertisecentrum

Het Provinciaal Sportcentrum Peerdsbos ondergaat sinds mei 2016 een aangename gedaanteverwisseling. Tijdens vier grote fasen wordt de hele site en accommodatie 100% toegankelijk gemaakt voor personen met een handicap. De realisatie van de nieuwe sportvloer is alweer een belangrijke mijlpaal in de totale renovatiewerken. Momenteel wordt volop gewerkt aan de realisatie van de nieuwbouw. De werken duren nog tot het najaar van 2018. De kostprijs van het hele project bedraagt 4.660.000 euro waarvan de Vlaamse regering 1.377.000 euro voor zijn rekening neemt.

Dat we de Powerchair Hockey Foundation vzw onderdak kunnen bieden in het Sportcentrum Peerdsbos bewijst het nut van onze investeringen”, vertelt gedeputeerde voor Sport Bruno Peeters. “Het Sportcentrum Peerdsbos wordt uitgerust met specifieke voorzieningen voor zeer uiteenlopende G-sporten. In combinatie met de expertise van onze mensen en de financiële ondersteuning van de provincie Antwerpen kunnen we verenigingen voor sporters met een handicap veel meer mogelijkheden bieden om te sporten en te bewegen.”