Veiligheidsnetten voor restauratie Sint-Rombouts

Op 18 april 2017, over deze onderwerpen: Cultureel erfgoed, Erediensten, Onroerend Erfgoed
sint rombouts

In aanloop naar de interieurrestauratie van de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen voert de provincie Antwerpen verschillende vooronderzoeken uit, waaronder een uitgebreid stabiliteitsonderzoek. Vooral in de Sacramentskapel (de eerste westelijke zijkapel in de noordelijke zijbeuk) werd snel duidelijk dat maatregelen op korte termijn nodig zijn om een veilige uitvoering van de geplande werken niet in het gedrang te brengen en de veiligheid van de bezoekers te garanderen. Op dinsdag 18 april start de provincie met het installeren van de veiligheidsnetten onder de gewelven van de Sacramentskapel.

“Op dit moment is de Sacramentskapel afgesloten voor het publiek en zijn alle werken er stilgelegd. Het studiebureau maakte ons attent op de ernst van de situatie waarna we meteen tot actie zijn overgegaan.”, legt gedeputeerde bevoegd voor erfgoed Luk Lemmens uit. “Verschillende gewelfribben blijken los te komen van de gewelfschelpen, het voegwerk tussen de ribstenen is hier en daar gebrekkig en de metalen strips uit de jaren 80 konden niet verhinderen dat de scheurvorming zich heeft doorgezet. Een grondige herstelling dringt zich op, maar dit is een werk van lange adem omdat er heel wat bijkomend historisch en bouwtechnisch onderzoek nodig is. Daarom plaatsen we nu deze netten om het risico op steenval weg te nemen en het gebruik van de kapel opnieuw mogelijk te maken. We maken hier 40.000 euro voor vrij. Na deze tussenkomst starten de werken aan de Sacramentskapel zelf. De kapel wordt ingericht als weekkapel met nieuwe scheidingswand om naast een verbeterd comfort voor de gebruikers, ook de beheersbaarheid van het klimaat in de kathedraal te verhogen.”

Laatste fase buitenrestauratie

Ondertussen nadert de buitenrestauratie van de Sint-Romboutskathedraal haar eindpunt. Fase 5 en 6 staan gepland om te starten rond januari 2018 en omvatten gevelwerken en werken aan de gebrandschilderde glasramen van de sacristie, de zuidelijke en noordelijke  kranskapellen en de weekkapel. Recent kende de Vlaamse regering hier nog meer dan een miljoen euro erfgoedsubsidies voor toe. De restauratie van de gevels zouden in het najaar van 2019 afgerond moeten zijn.