Verloren gewaande LP duikt op tijdens opruimactie

Op 16 december 2017

Cafébaas Jan De Haes van 't Hoekske vond enkele exemplaren terug van Fons vermist in Bergbos, een unieke verzamel-LP uit 1981 waaraan tal van Heistse artiesten meewerkten. Vijftig gerecupereerde LP's worden verkocht. De opbrengsten vloeien via De Warmste Week naar vzw Warme Gloed.

Tijdens het opruimen van de zolder in zijn ouderlijk huis stuitte cafébaas Jan De Haes, die ook gedeputeerde is voor N-VA, op een onverwacht stapeltje vinylplaten. “In 1981 zat ik samen met een aantal artiesten uit de streek om te bekijken of we een verzamelalbum konden maken waaraan iedereen een steentje zou bijdragen. Dat was eigenlijk een soort crowdfunding voor zijn tijd”, legt hij uit. “Ik nam het initiatief toen samen met Roland Beelen. Zelf verzamelde hij een aantal artiesten uit het Leuvense, die ook een plaat opnamen.”

Een aantal van de artiesten die meewerkten aan Fons vermist in Bergbos zouden het later ook écht maken in de muziek. Zo speelde Paul 'Polle Pap' Michiels piano op een aantal nummers. “Ook een piepjonge Peter Van Woensel laat zich horen”, legt De Haes uit. “Hij is nadien een gewaardeerd percussionist geworden bij tal van projecten.”

Een goed bewaard geheim is dat ook De Haes zelf een nummertje zingt op het unieke album, waarvan de hoes een gestileerde versie van de Heistse skyline voorstelt. “Dat is mijn eerste en enige muzikale uitstap geweest”, knipoogt hij. “Muziek zit bij ons wel in de familie, maar jammer genoeg kreeg ik dat talent niet mee. Ik ging er dan ook niet mee door. Voor Roland lag dat anders. Hij richtte nadien Antler-Subway records op, samen met Maurice Engelen van Praga Khan. Ze brachten onder meer platen uit van Nacht und Nebel en 2 Belgen.”

Fons vermist in Bergbos werd opgenomen in Wezemaal, in de geïmproviseerde opnamestudio van Roland Beelen. “Heel wat Bel-popartiesten die later succes hadden, passeerden daar toen de revue. Zo ontmoette ik er onder andere Marcel Van Tilt, maar ook The Scabs en Ben Crabbé kwamen er over de vloer.”

In totaal vond De Haes een zestigtal exemplaren van de verloren gewaande LP terug. “De titel van de plaat, die we overnamen voor onze actie, is een verwijzing naar de toenmalige burgemeester van Heist, Alfons Verbist. Het Bergbos is bij Heistenaars natuurlijk alom bekend”, geeft De Haes nog mee.

20 euro per stuk

“Vijftig LP's verkopen we in 't Hoekske aan 20 euro per stuk. In het kader van De Warmste Week gaan de opbrengsten integraal naar vzw Warme Gloed, die zich inzet voor een aantal projecten in Gambia”, vertelt De Haes. “We hopen dus dat de plaat vlot van de hand gaat, zodat we toch 1.000 euro kunnen schenken. Enkele exemplaren

hield ik achter de hand, want ik vermoed dat er wel enkele muzikanten van toen naar zullen vragen als het nieuws bekend geraakt.”

De actie loopt zolang de voorraad strekt, of anders tot en met 24 december.

C: Kristof Van Rompaey, Gazet Van Antwerpen