“Vlaanderen neemt Antwerps model G-sport over”

Op 24 november 2016

Nergens leeft G-sport zo sterk als in de provincie Antwerpen. Gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA), die bevoegd is voor het Antwerpse G-sportfonds, rekent er daarom op dat Vlaanderen dit Antwerpse model overneemt.

De provinciebesturen spelen hun bevoegdheid over persoonsgebonden materies kwijt als gevolg van de zesde staatshervorming. Daarover is al meer dan eens geschreven. Maar Oud-Turnhoutenaar Bruno Peeters (N-VA) werd al met een voorafgaande hervorming geconfronteerd toen hij in 2013 als provinciaal gedeputeerde bevoegd werd voor Sport. “In 2012 is er al een interne hervorming geweest, waarin is vastgelegd dat de provincies bepaalde onderdelen in de sport niet meer mochten ondersteunen. Het was een denk­oefening voor de staatshervorming die ons te wachten stond. We mochten niet langer jeugdsport subsidiëren. Daarom hebben we het Jeugdsportfonds dat voormalig gouverneur Camille Paulus had opgericht, omgevormd tot een G-sportfonds.”

Drempel

Niet iedereen was te vinden voor die ingreep. Zeker Camille Paulus niet. Er was twijfel of de bedrijven die zich indertijd voor het jeugdsportfonds hadden geëngageerd, ook de kas van het G-sportfonds zouden stijven. “Ik heb het er toch doorgedrukt”, zegt Bruno ­Peeters. “En ik heb gelijk gekregen. De bedrijven volgden, zodat we nu jaarlijks tot 400.000 euro kunnen investeren in de sport voor mensen met een handicap. Onze sportdienst hervormden we tot een dienst die beslagen is in de G-sport. Zij leggen voor clubs die een G-sportwerking willen starten, de contacten met sportfederaties, met scholen en met ouders. Niet onbelangrijk, want voor sommige mensen blijft er een drempel.”

Cyclocross

Dankzij het G-sportfonds kende de G-sport in de provincie Antwerpen een hoge vlucht. Nergens anders nam het aantal clubs met een aanbod voor mensen met een handicap zo sterk toe. “We zijn de koploper in Vlaanderen. Met allerhande acties kunnen we de aandacht voor G-sport verhogen. Eind oktober vond de derde Week van de G-sportfan plaats. We hebben sportclubs gevraagd om projecten in te dienen en zelf aan crowdfunding te doen. Voor elke euro die de G-sportfans konden inzamelen, leggen we 1 euro bij. Samen met de Intercommunale Ontwikkelingsmaatschappij van de Kempen (IOK) organiseren we sinds vorig jaar ook cyclocross­criteria voor mensen met een handicap. Cyclocross is een belangrijke sport in de provincie Antwerpen. Vorig jaar waren er vijf manches, dit jaar hebben we ook drie wedstrijden buiten de Kempen toegevoegd. Aan elk criterium nemen veertig tot zestig mensen deel. Ze rijden op hetzelfde circuit als de profs, voor hetzelfde publiek. In de VIP-tent licht ik het project toe en organiseren we een tombola. Die doet het zo goed dat we onlangs zelfs lootjes te kort hadden. Diezelfde steun ervaren we ook bij onze G-sportambassadeurs, die zich actief willen inzetten voor de G-sport. Onder hen zijn vijftig burgemeesters. Tine Rombouts van Hoogstraten bijvoorbeeld, die zelfs een eigen fundraisingactiviteit voor de G-sport heeft georganiseerd.”

Sport Vlaanderen

Vanuit het G-sportfonds subsidieert de provincie verenigingen die een G-sportwerking opstarten, clubs die kunnen aantonen dat ze G-sport op lange termijn aanbieden en G-sportevenementen. Die bevoegdheid verliest de provincie vanaf 1 januari 2018. “We doen er alles aan om dit succesverhaal voort te zetten binnen Sport Vlaanderen”, belooft BrunoPeeters. “Medio 2017 neemt deze Vlaamse instelling het G-sportfonds over, maar hopelijk ook de mensen van onze sportdienst, die ondertussen de nodige kennis en contacten hebben opgebouwd. Ik zie het als een enorme opportuniteit om het Antwerpse G-sportmodel over heel Vlaanderen toe te passen. Sport Vlaanderen kan bedrijven die in heel Vlaanderen actief zijn, aansporen om zich voor het G-sportfonds te engageren. We maken samen met een privéfirma een marketingplan op om dit mogelijk te maken.”

Overdracht

Bruno Peeters is trots op zijn verwezenlijkingen voor de G-sport, maar na de overdracht aan Sport Vlaanderen stopt het voor de gedeputeerde. “Toch maakt het me gelukkig als ik erin slaag om Vlaanderen en minister van Sport Philippe Muyters te overtuigen om voort te zetten wat we vandaag in de provincie Antwerpen doen. Dat is voor veel mensen belangrijk. Niet alleen voor hun gezondheid, maar ook voor hun welzijn. Het zou ook een enorme erkenning zijn voor de mensen van onze provinciale sportdienst. Zij zijn voluit voor dit G-sportverhaal gegaan. We hadden drie doelstellingen: sensibiliseren, fondsen werven en de drempel naar G-sport verlagen. Daarin zijn we geslaagd. Als we die boodschap kunnen doorgeven, zal ik me na mijn termijn als gedupeerde een beter mens voelen.”