Vrijbroekpark opent nieuwe tuinkamer met canna

Op 22 augustus 2017, over deze onderwerpen: Provinciale domeinen
Bruno Peeters

In het Vrijbroekpark in Mechelen werd gisteren de nieuwe Cannatuin geopend. Canna, of Indisch bloemriet, is een snelgroeiende exotische plant met uitbundig gekleurde bloemen. Ze zijn dit weekend een van de blikvangers tijdens de open tuindagen.

Volgens gedeputeerde Bruno Peeters werd canna in de 16de eeuw door de ontdekkingsreizigers vanuit Zuid-Amerika meegebracht naar Europa. “Eigenlijk net zoals de aardappel hier toen terechtkwam. Het is een zeer snelle groeier, te vergelijken met maïs.” Hoewel de plant in ons land nog relatief zeldzaam is, heeft men in het Vrijbroekpark een collectie van bijna negentig variëteiten.

De eerste cannaplanten in Mechelen stonden trouwens in de tuin van het aartsbisschoppelijk paleis”, weet Bruno Peeters. Ook de collectie van het Vrijbroekpark is al 26 jaar oud. Half mei werd ze samengebracht in een nieuwe tuinkamer. “Canna is een plant die weinig onderhoud vraagt”, zegt teamverantwoordelijke voor het parkbeheer Maarten ­Vanwesemael. “Onze canna groeit hier prima. Dat komt vooral omdat ze de eerste keer in deze grond staan. Het is daarom onze bedoeling om ze in de toekomst elk jaar van perceel te wisselen zodat ze goed in vorm blijven. Canna is geen winterharde plant. In het najaar steken we ze uit en laten we ze overwinteren in de serre. Mensen met groene vingers kunnen zich perfect ook eens wagen aan canna.”

Ward Bosmans - Gazet van Antwerpen