Wandelplezier aan de waterkant

Op 15 september 2023

Water, zand en groen: een, letterlijk, winnende combinatie!

Molse Meren – Schansheide is de wandeling van het jaar. De publieksfavoriet in de wedstrijd van Toerisme Provincie Antwerpen.

Blikvangers op de winnende wandeling in Mol en Dessel? Een van de grootste binnenmeren van Vlaanderen, een kruispunt van drie (!) kanalen, verbluffende panorama’s en fijne relaxplekjes bij het water.

De ontginning van het Kempense ‘goud’ - het witte kwartszand zit o.a. in je gsm en computerchips - transformeerde het landschap in Mol en Dessel voorgoed.

Resultaat? Een mozaïek van meren, kanalen en plassen, afgewisseld met veel natuur. Meteen het decor voor de kersverse wandeling van het jaar Molse Meren – Schansheide.

Water in een glansrol

Ideale vertrekpunt? Het Zilvermeer, het populaire recreatiedomein met zijn waspoederwitte strand en spetterende attracties.

Tijdens je wandeling hop je maar liefst viermaal het water over. De ene keer langs een charmante ophaalbrug, even verderop via een stoere Baileybrug uit de Tweede Wereldoorlog.

Indrukwekkend, die 360°-uitkijkheuvel in natuurgebied Schansheide. Met aan de ene zijde de purperen heide, aan de overkant uitgestrekte zandgroeven.

Nog straffer oogt het panorama bovenop de Sas4-Toren (37 meter hoog) aan het kanalenkruispunt. Uniek in Europa!

Ook uitblazen doe je aan het water. In een ligstoel aan de fotogenieke Kanaalplas. Op een gezellige pannenkoekenboot. Of nippend aan Ne Kemping op het terras van Zilvermeerhaven Port Aventura.

Tussendoorvakantie

De wedstrijd ‘Wandeling van het jaar’ van Toerisme Provincie Antwerpen bewijst het keer op keer: ook dicht bij huis maak je verrassende wandelingen. De lijst met winnaars leest als een ‘best of’.

Molse Meren – Schansheide verzamelde meer stemmen dan de vier andere kandidaten uit Bornem, Retie, Schelle en Zoersel. Initiatiefnemer Visit Mol ontvangt 1000 euro om te investeren in nieuwe wandelprojecten. Toerisme Provincie Antwerpen zet het traject de komende maanden extra in de kijker.

Zo stimuleert de wedstrijd het wandel- én het verblijfstoerisme, concludeert gedeputeerde voor Toerisme Mireille Colson: “Want naast uren wandelplezier biedt Molse Meren – Schansheide ook een pak inspiratie voor een actieve tussendoorvakantie. Zoals een initiatie suppen of een rit in de watertrein. Een ommetje naar de abdijwinkel van Postel. Of een spannend nachtje vlotkamperen. Dat alles met een iconisch Kempens landschap als decor. Een gedroomde evenwegbestemming dit najaar!”