Warme dag vol verhalen

Op 17 september 2023

Vertelfeest Rivierenhof

Jong en oud genoten van een warm en gezellig Vertelfeest in het Rivierenhof op zondag 17 september. Het Vertelfeest is het tweejaarlijkse verhalenfestival van het Provinciaal Groendomein Rivierenhof. De 9e editie begon met een groot mysterie …

Alle verhalen waren namelijk verdwenen. Verteller Joe Baele gaf de aftrap en ging samen met de bezoekers op zoek naar de verhalen. Het grasveld voor het Sprookjeshuis van het Provinciaal Groendomein Rivierenhof werd omgetoverd tot een plek vol fantasie en magie. De dag begon mysterieus en mistig, maar de zon kwam al snel het park opwarmen.

Het was een namiddag heerlijk genieten van verhalen, spelen, knutselen, wandelen, dansen en eten. Kinderen en hun (groot)ouders hingen aan de lippen van de vertellers in de verteltenten en het Sprookjeshuis. Kinderen verzonnen zelf verhalen in de bibmobiel van Deurne en volksspelen zoals blikken gooien en sjoelen konden jong en oud bekoren. Verwonderde gezichten genoten van een betoverende wandeltocht door het bos en knutselden een amulet of toverstaf. De wafels en huisgemaakte ijsthee van Kasteel Rivierenhof werden gesmaakt en de benen werden los gedanst op swingende accordeonmuziek.

Gedeputeerde Mireille Colson vertelt: “Het Sprookjeshuis is een vaste waarde in het Provinciaal Groendomein Rivierenhof. Bezoekers van jong tot oud hebben mooie herinneringen aan deze plek. Vandaag werden al de verhalen uit de vertelkoffer gehaald tijdens de 9e editie van het Vertelfeest.”.

Voor Michiel en Janne en hun twee kinderen was het de 1ste keer Vertelfeest: "Het Vertelfeest is heel gezellig, veel sfeer en leuk voor jong en oud. Er zijn toffe vertellingen, het poppentheater was heel mooi en in het magische bos was het magisch.”

Peter Verdyck, directeur van de provinciale Groendomeinen Antwerpen, voegt nog toe: “Het is fantastisch om te zien hoe het publiek telkens weer geniet van de vele fantastische verhalen. Daarenboven was het dit jaar een bijzondere editie van het Vertelfeest want vertelster Kristine werd vandaag ook uitgezwaaid. Zij deed haar laatste vertelling als vertelster van het Rivierenhof. Kristine is een bekend gezicht in het Sprookjeshuis. Duizenden nieuwsgierige kinderen kwamen de afgelopen jaren naar haar vertellingen luisteren.”

En eind goed, al goed. Alle verhalen zijn gelukkig teruggevonden. We bewaren ze en blijven ze vertellen in het magische Sprookjeshuis van het Rivierenhof.