Zeven orkesten spelen de pannen van het dak tijdens allerlaatste provinciaal orkesttornooi

Op 24 november 2017

38 enthousiaste amateurorkesten met bijna 2000 muzikanten gaven de voorbije twee maanden het beste van zichzelf. Op zondag 26 november kan je voor de allerlaatste keer genieten van een harmonie, een accordeonensemble, een fanfare, een blaaskapel en drie big bands. Eind dit jaar verliezen de provincies de bevoegdheid cultuur. Vlaanderen neemt de subsidiëring van koren en orkesten over, maar breekt met de traditie van de tornooien.

Naast prachtige klassieke stukken, verrassen de orkesten ook met moderne composities. Ook tijdens het laatste orkesttornooi op 26 november kan je alle optredens gratis bijwonen en je hebt de keuze uit een namiddag- of avondsessie. Vanaf 13.30 uur kan het publiek genieten van optredens van de Koninklijke Harmonie De Vriendenband uit Sint-Antonius-Zoersel, het Accordeonensemble van Mol, de Koninklijke Fanfare De Kunstminnaars uit Kasterlee en De Essener Muzikanten. Vanaf 18.30 uur is het de beurt aan de New Sound Big Band uit Arendonk, de Freddy Sunder Big Band uit Rijkevorsel en de Quintessence Big Band uit Mechelen.

Tijdens het tornooi beoordeelt een professionele jury de kwaliteiten van het orkest. Op basis van het resultaat ontvangen ze een financiële steun van het provinciebestuur. Zo krijgt een orkest in de derde afdeling jaarlijks 600 euro, een orkest in de eerste afdeling 840 euro en een orkest in de superieure afdeling 1.200 euro per jaar. Met deze middelen kunnen de orkesten dan partituren of instrumenten aankopen of professionele begeleiding inhuren om een hoger niveau te bereiken.

Gedeputeerde voor cultuur Luk Lemmens zal zondag 26 november rond 20 uur voor de allerlaatste keer de uitslag bekendmaken. Dit zal met gemengde gevoelens zijn: “Ik vind het bijzonder jammer dat deze traditie van bijna 70 jaar nu stopt. Zo een tornooi is een uniek gebeuren. Koren en orkesten krijgen de kans in een professionele omgeving op te treden en onderling kennis en ervaring uit te wisselen. De jury geeft hen uitgebreid feedback en aanbevelingen voor de toekomstige werking. De deelnemers gaan hiermee dan aan de slag en tillen hun werking naar een hoger niveau. Dat was de kracht van de tornooien.”

“Minister Gatz heeft ons wel beloofd dat er tegen 2020 een nieuw initiatief komt waar koren en orkesten elkaar kunnen treffen. In afwachting verzekert de minister dat Vlaanderen de subsidiëring van koren en orkesten verderzet op het niveau dat ze bij de provincie behaald hebben. De inzet is dit jaar dus extra groot voor de deelnemers.” aldus gedeputeerde Lemmens.