170.000 euro voor herstelling kathedraal na hagelstorm

Op 25 september 2014

Het provinciebestuur maakt 170.000 euro vrij voor herstellingswerken aan de kathedraal. Die heeft zwaar geleden onder de allesvernietigende hagelstorm begin juni.

Sporthallen, standbeelden, de unieke collectie cactussen in de Botanische tuin, maar ook het stadhuis deelden in de klappen tijdens de zware storm. In totaal werd toen afgeklokt op ruim 1,3 miljoen euro schade aan stadsgebouwen en nog eens 20.000 euro schade aan dienstwagens. Maar daar is de rekening van de provincie nog niet bijgeteld. Want ook de glas-in-loodramen van de Antwerpse kathedraal liepen gigantische schade op.

Glasramen

Omdat het monument beheerd wordt door het Antwerpse provinciebestuur wordt dat kostenplaatje nu duidelijk. "Aan de noord-en noordwestzijde werd na de uitzonderlijke hagelstorm grote schade vastgesteld aan de glas-in-loodramen", legt verantwoordelijke gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA) uit. "Het gaat om de niet-gebrandschilderde glasramen van de middenbeuk en het hoogkoor die aan de noordzijde doorzeefd werden door de gigantische hagelbollen."

Aanbesteding

Dankzij de UV-werende folies aan de binnenzijde van de ramen werd wél verhinderd dat rondvliegende glasscherven ook andere kunstobjecten in het interieur konden raken. De gebrandschilderde glas-in-loodramen bleven dan ook weer ongeschonden omdat hier al een zogeheten 'voorzetbeglazing' voorzien was. De provincieraad keurt het ontwerp voor de herstelling vandaag goed. "Dan moet er nog een aanbesteding gebeuren", aldus Lemmens. "Het is dus nog even afwachten op een effectieve startdatum." In totaal bedraagt de raming voor de herstelling van deze schade 172.243 euro.