25.000 euro voor 9 verkeersveilige initiatieven

Op 26 juli 2019

Acht scholen van het basisonderwijs en één gemeente krijgen in juli in totaal 25.000 euro aan subsidies voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het gaat over basisscholen uit Baarle-Hertog, Heist-op-den-Berg, Hoogstraten, Niel, Stabroek, Wommelgem en Zandhoven. Ook de gemeente Schelle ontvangt een subsidie. Met het label 10op10 ondersteunt de provincie Antwerpen scholen en gemeenten bij de aankoop van materialen voor verkeerslessen, een fietsenstalling of een verkeersveilige schoolomgeving.
Het label 10op10 van de provincie Antwerpen zet in op praktijklessen, een veilige schoolomgeving en de betrokkenheid van ouders in het basisonderwijs. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens licht toe: “De provincie Antwerpen ondersteunt via 10op10 de aankoop van materialen waarmee kinderen in een beschermde omgeving en op straat kunnen oefenen of initiatieven om de school verkeersveiliger te maken. Zo bereiden ze zich op jonge leeftijd voor om zich veilig in het verkeer te verplaatsen.”

De provincie Antwerpen kende in juli 25.000 euro toe aan de verkeersveilige projecten van 8 scholen en 1 gemeente. Hiervan vroegen twee scholen een subsidie voor een fietsenstalling aan. “Door het plaatsen van een kwaliteitsvolle fietsenstalling geven scholen een duidelijk signaal: kinderen die met de fiets komen, kunnen rekenen op een comfortabele en overdekte stalplaats. Zo moedigen we kinderen en hun ouders aan om voor de fiets te kiezen”, aldus gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens.

Zowel de kleuter- als lagere school Sint-Calasanz in Stabroek vernieuwen hun fietsenstalling
Ouders willen graag dat hun kind de fiets veilig en comfortabel kan stallen. Daarom breiden de scholen Sint-Calasanz hun stalling uit. De provincie subsidieert fietsenstallingen om kinderen en ouders extra te motiveren om voor de fiets te kiezen. Een comfortabele en droge stalplaats draagt daar toe bij.

De andere scholen en de gemeente Schelle zetten in op praktijklessen
De subsidies gaan naar fietsen en andere verkeersmaterialen. Gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens legt uit: “De kinderen oefenen regelmatig op de speelplaats om hun stap- en trapvaardigheden te automatiseren. Als ze dan later in het echte verkeer oefenen, zijn ze beter voorbereid om hun aandacht op de verkeerssituatie te vestigen.”

Lijst van toegekende subsidies:

• VBS De Vlinder Baarle-Hertog: fietsen en verkeerseducatief materiaal, 2.498 euro
  • Ter Speelbergen Heist-op-den-berg: verkeersvaardigheidsmateriaal, 1.000 euro
  • Klein Seminarie Hoogstraten: verkeersparcours, 2.500 euro
  • Sint-Hubertus Niel: verkeersparcours, 1.801 euro
  • Gemeente Schelle: fietsen, 2.904 euro
  • Kleuterschool Sint-Calasanz Stabroek: fietsenrekken, 4.949 euro
  • Lagere school Sint-Calasanz Stabroek: fietsenrekken, 4.786 euro
  • Basisschool ’t Laar Wommelgem: fietsen en verkeerseducatief materiaal, 2.500 euro
  • VBS De Klaproos Zandhoven: fietsen en verkeerseducatief materiaal, 2.499 euro