275.000 euro subsidies voor duurzamer logies

Op 2 september 2021

Toekomstgericht investeren? Allesbehalve evident voor uitbaters van toeristisch logies in volle herstelperiode …

Met de steun van het Provinciaal Stimulusprogramma lukt dat wél.

16 toeristische ondernemers ontvangen samen bijna 275.000 euro subsidies voor ingrepen rond hoofdzakelijk duurzaamheid en digitalisering.

Een slimme keuze: je logies beantwoordt beter aan de wensen van vakantiegangers én je versterkt je concurrentiepositie.

Aansluitend bij het Vlaams Stimulusprogramma maakt de provincie Antwerpen bijna 275.000 euro vrij om toeristisch logies te ondersteunen bij investeringen in gezondheidsmaatregelen, ecologie, digitalisering en professionalisering.

“Conform de afspraken met Toerisme Vlaanderen geven we daarbij voorrang aan inspanningen om het internationale duurzaamheidslabel Green Key te behalen of een vlottere online boekbaarheid te realiseren”, verduidelijkt gedeputeerde voor Toerisme Jan De Haes.

16 blije logiesuitbaters

Toerisme Provincie Antwerpen adviseerde geïnteresseerde logiesuitbaters bij de samenstelling van hun dossier voor de Vlaamse oproep ‘toeristische stimulus’ en stimuleerde hen daarbij om stappen te zetten richting een Green Key label of richting online boekbaarheid. Die inspanning resulteerde in 138 ingediende dossiers vanuit de provincie Antwerpen. 50 ondernemers ontvangen ook effectief Vlaamse middelen. Aanvullend beloont het Provinciaal Stimulusprogramma 16 extra dossiers: allemaal kleinschalige logies, toegankelijk voor individuele gasten én actief in het toerismenetwerk.

De uitbaters van vakantiewoning SHWAY, 22 b&b en Hotel U Eat & Sleep (Antwerpen), Hotel De Statie (Brecht), Hotel Verlooy (Geel), B&B Hullebrug (Heist-op-den-Berg), B&B Heiderust (Kalmthout), B&B Welcome Home (Laakdal), B&B Ridderspoor (Mol), B&B Het Boekenhof (Niel), B&B Villa Tartine (Puurs-Sint-Amands), Gastenlogies Het Blauwe Schaap (Ranst), Hotel Villa Tilia (Retie), B&B Bon-bon Nuit (Turnhout), Hotel Geerts en Domein Den Asberg (Westerlo) ontvingen intussen een positief antwoord.

De plannen variëren van groene verwarmingsinstallaties of een CO²-gestuurd ventilatiesysteem tot de aanleg van een tuin voor de gasten of een automatisering van de check-in.

Stevigere concurrentiepositie

De provinciale steun bestaat uit een renteloze lening over vijf jaar en 25% subsidie, met een maximumbedrag van 20.000 euro per dossier.

Uiterlijk op 1 juli 2022 moeten de projecten afgerond zijn.

“Een wereld van verschil voor onze zaak”, getuigt Ariane Belmans van Hotel Villa Tilia in Retie. “Zo’n duwtje in de rug doet meer dan ooit deugd”, reageert Tine Buelens van B&B Villa Tartine in Puurs-Sint-Amands.

Gedeputeerde Jan De Haes is blij dat de provinciale steun ondernemers over de streep trekt om toch te investeren: “Aan structurele ingrepen rond duurzaamheid hangt meestal een stevig prijskaartje. Maar het loont om nu te investeren in je toekomst. Een duurzame aanpak is slim: vakantiegangers opteren immers steeds vaker voor een ecovriendelijke logeerplek. Met deze financiële injectie van bijna 275.000 euro helpen we toeristische ondernemingen om hun concurrentiepositie te versterken en het herstel na de coronapandemie te bespoedigen.”