298 kilometer fietsostrade in provincie

Op 29 oktober 2014

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil meer aandacht besteden aan aanleg van de fietsostrades, snelle fietsverbindingen langs spoorwegen en kanalen.

"Een erkenning voor ons geleverde werk", zegt Luk Lemmens, gedeputeerde voor mobiliteit van de provincie Antwerpen (N-VA). Het principe van de fietsostades is eenvoudig: het zijn bovenlokale fietspaden naast spoorwegen op kanalen die fietsers op een veilige, snelle en comforabele manier lange afstanden laten afleggen. "Zonder obstakels en met zo weinig mogelijk kruispunten. Het is een succesverhaal dat een belangrijk onderdeel is van ons fietsbeleid."

De provincie wil van de fietsostrades een kwaliteitsmerk maken, zodat het duidelijk wordt waar fietsers zich aan kunnen verwachten. Vlaams minister voor Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) wil meegaan in dat verhaal. In zijn beleidsnota staat te lezen dat hij meer aandacht wil besteden aan dergelijke fietsverbindingen.

In totaal telt de provincie Antwerpen vijftien fietsostrades, goed voor 298 kilometer. 68 procent daarvan is op dit moment al gerealiseerd als een volwaardig fietspad. In haar regeerakkoord engageerde de provincie zich voor de aanleg van de verbindingen Antwerpen-Mechelen, Antwerpen-Essen en Herentals-Balen. "Bij een onderzoek in het najaar van 2013 telden we op twee weken tijd een half miljoen fietsbewegingen op de fietsostrades Antwerpen-Mechelen en Antwerpen-Essen", zegt Lemmens. "Op weekdagen kunnen we zelfs spreken van een ochtend- en avondspits. In zo'n spitsperiode passeert elke tien seconden een fietser."

Vijf miljoen euro Om fietsostrades te realiseren, werkt de provincie met een budget van vijf miljoen euro per jaar. '"Dat is veel geld", zegt Lemmens.  "Het wordt niet enkel gebruikt om de fietsostrades aan te leggen, maar ook om een fietsbrug of tunnel te voorzien op de routes. Een voorbeeld daarvan is de fietsbrug over de Singel aan Berchem station, waarvan de bouw start in 2015." Ook voor onteigeningen in functie van een fietsostrade doet de provincie beroep op dat budget.