3 Antwerpse gemeenten nog steeds niet aangesloten bij BE-Alert

Op 8 maart 2019

Baarle-Hertog, Schilde en Bonheiden zijn de enige drie gemeenten die in de provincie Antwerpen nog steeds niet zijn aangesloten bij BE-Alert, waardoor heel wat inwoners hun weg ernaartoe nog niet gevonden hebben. Dat leerde provincieraadslid Isabelle Vrancken (N-VA) uit een schriftelijke vraag aan de Antwerpse provinciegouverneur Cathy Berx. BE-Alert is een alarmeringssysteem waarmee de overheid via sms, telefoon of e-mail de burger in een noodsituatie kan verwittigen.

Nochtans heeft BE-Alert haar nut reeds bewezen. In de provincie Antwerpen werd het reeds acht keer gebruikt, telkens voor reële noodsituaties. Vijf keer ging het om een brand, tweemaal voor een storm en éénmaal voor geurhinder. Het initiatief om BE-Alert in te schakelen wordt telkens door de burgemeester genomen.

“BE-Alert heeft dus wel degelijk een groot belang en nut. In mijn thuisgemeente Aartselaar werd het reeds ingezet bij een grote brand in een autogarage. Je waarschuwt met het systeem mensen die je anders niet bereikt. Bovendien kunnen inwoners ook aanduiden dat ze info willen over meer dan alleen hun woonplaats, denk maar aan hun werkomgeving. BE-Alert gaat dus dieper dan alleen maar (sociale) media of een sirenenetwerk. Ik roep dan ook de gouverneur op om alles in het werk te stellen om ook de drie laatste gemeenten te overtuigen”, zegt provincieraadslid Isabelle Vrancken.

De gouverneur geeft in haar antwoord ook mee dat al heel wat inspanningen werden gedaan om de drie gemeenten te overtuigen, via het overlegplatform met burgemeesters en zelfs tijdens hun  eedaflegging. Daarnaast tracht ook de dienst Noodplanning via hun vertegenwoordiging in de gemeentelijke veiligheidscellen de betrokken gemeenten te overtuigen om zich bij BE-Alert aan te sluiten.

Slechts 110.000 van de 1,8 miljoen inwoners is aangesloten

Daarnaast is nog lang niet elke inwoner van de provincie aangesloten bij BE-Alert. Het gaat momenteel om 110.695 mensen. “Dat is nog veel te weinig, als je weet dat er meer dan 1,8 miljoen inwoners zijn in onze provincie. Er ligt dus zowel bij de gouverneur als alle gemeentebesturen nog een belangrijke taak om BE-Alert bekender te maken en inwoners te overtuigen om zich in te schrijven”, besluit Isabelle Vrancken.

37 van de 66 gemeenten oefenden al met BE-Alert

Naast de acht reële noodsituaties waarvoor BE-Alert reeds werd gebruikt, hielden ook al 37 van de 66 deelnemende gemeenten een oefening met BE-Alert. Het gaat om Aartselaar, Antwerpen, Balen, Boechout, Boom, Bornem, Borsbeek, Brecht, Dessel, Duffel, Edegem, Essen, Geel, Grobbendonk, Hemiksem, Herentals, Kalmthout, Kapellen, Kasterlee, Kontich, Laakdal, Lier, Mol, Mortsel, Niel, Puurs, Ranst, Rijkevorsel, Rumst, Schoten, Sint-Amands, Stabroek, Vosselaar, Wijnegem, Wuustwezel, Zandhoven en Zoersel.