39 procent fietspaden is conform richtlijnen

Op 22 februari 2016

Het districtscollege kreeg vrijdag de resultaten te zien van de fietsbarometer van de provincie. Daaruit blijkt dat Wilrijk beter dan gemiddeld scoort op het vlak van fietsveiligheid, infrastructuur en comfort voor de fietser.

De fietsbarometer meet allerlei gegevens rond fietsen aan de hand van een fietsentelling, de ongevallencijfers van de politie en de resultaten van een meetfiets. In een later stadium komen daar nog enquêtes bij. Vooral de meetfiets levert een schat aan informatie op betreffende comfort voor de fietser, breedte en staat van de fietspaden, de afstand tussen fietsers en auto's op een fietspad en doorstroming en inrichting van de kruispunten en het aantal fietsers dat op welk uur van de dag op een bepaalde plek passeert.

De barometer gaat uitsluitend over het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk”, preciseert gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA). “Dat zijn routes als fietsostrades, gewestwegen en alternatieve wegen die overwegend worden gebruikt voor verplaatsingen naar werk en school, dus niet voor recreatief fietsen. Daarbij wordt gekeken in hoeverre de fietspaden voldoen aan de richtlijnen van het Vlaamse vademecum.

Wilrijk scoort daarbij behoorlijk tot goed, want 39 procent van de fietsinfrastructuur is conform die richtlijnen, 46 procent is aanwezig, maar niet conform en bij 23 procent is er geen fietsinfrastructuur aanwezig. Dat is beter dan zowel het Vlaams gemiddelde (respectievelijk 32, 37 en 31 procent) als het provinciale gemiddelde dat uitkomt op respectievelijk 40, 37 en 23 procent.

Een zeer goede beoordeling is er onder meer voor het grootste gedeelte van Doornstraat en Kleine Doornstraat, De Bruynlaan en Sneeuwbeslaan. Ook de Krijgsbaan doet het goed, al is de afstand tussen fietsers en auto's daar net iets te klein.

Aanbevelingen

Het onderzoek legt duidelijk de verschillende pijnpunten bloot en het college kreeg aanbevelingen over hoe die aan te pakken, tenminste voor zover het een bevoegdheid van het district betreft. Zo voldoen met name de fietspaden op de Boomsesteenweg niet, onder meer vanwege de wisselende ondergrond. Maar het is een gewestweg en dus is Vlaanderen bevoegd.

Meer dan schriftelijke aanbevelingen aan stad en Vlaams Gewest overmaken kunnen wij niet doen”, vertelt districtsvoorzitter Kristof Bossuyt (N-VA). “Maar wij zullen daar zeker werk van maken. Voor onder meer de Pastoor Bauwenslaan, Michel Willemslaan en Egied Segerslaan engageren wij ons als district voor een heraanleg met meer comfort en veiligheid voor fietsers. We zijn trouwens al langer bezig met het vernieuwen van de kasseistraten in ons district.

Nog aanbevelingen waar het districtsbestuur mee weg kan, zijn het aanbrengen van pijlen op fietspaden met twee rijrichtingen, van borden bij in- en uitritten, voor fietsers aan rotondes, en de verkeerslichten op elkaar afstemmen zodat de wachttijd korter wordt, en overbodige lichten uit dienst nemen zoals op de Boomsesteenweg ter hoogte van de rijkswachtkazerne. Met de veiligheid aan de kruispunten valt het mee, maar het kruispunt A12-Dynamicalaan blijft gevaarlijk, net als de kruispunten R11-A12 en Heistraat-R11.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is