4 miljoen euro subsidie voor fietspaden in provincie Antwerpen

Op 16 oktober 2017, over deze onderwerpen: Fietssnelwegen, Mobiliteit en openbare werken
Fietsen

De provincie Antwerpen heeft voor 3.646.722 miljoen euro subsidies goedgekeurd voor de aanleg van 16km fietspaden in de provincie Antwerpen. Dit brengt de teller van de provincie Antwerpen op 11 miljoen euro voor fietsinfrastructuur tijdens deze legislatuur.

Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens legt uit: “Gemeenten en steden kunnen bij het Fietsfonds subsidies aanvragen om bovenlokale functionele fietsroutes aan te leggen. De provincie en de Vlaamse overheid nemen elk 40% van het investeringsbedrag voor hun rekening, gemeenten moeten dus maar 20% van de totale investering betalen. Zo willen we lokale besturen aanmoedigen om te investeren in kwalitatieve, comfortabele en veilige fietsinfrastructuur. De afgelopen 6 jaar deden maar liefst 36 gemeenten hierop beroep en werd 79 kilometer fietspad aangelegd. Dankzij deze beslissing komen daar de komende jaren nog eens 16 kilometers bij. In totaal gaat het om een bedrag van 3,6 miljoen provinciale middelen.”

Overzicht subsidies

• In Putte wordt aan de Lierbaan 2,9 km fietspaden aangelegd van de Waversesteenweg tot aan de grens met Lier. Hiervoor voorziet de provincie Antwerpen 1,4 miljoen euro.
  • In Kasterlee werd de eerste fase van de Olensteenweg, tussen Kleine Nete en Eerselingenstraat, reeds aangelegd. Hiervoor betaalt de provincie Antwerpen 158.000 euro aan de gemeente.
  • Voor het fietspad Alexander Franckstraat in Boechout trekt de provincie Antwerpen 610.000 euro uit. De aanleg van een enkelrichtingsfietspad in asfalt langs de Alexander Franckstraat van Boshoek tot N10 is reeds van start gegaan.
  • In Nijlen en Berlaar worden 2,3 km fietspaden langs de Berlaarsesteenweg en Kesselsesteenweg gerealiseerd. Deze gemeenten krijgen respectievelijk 624.000 euro en 363.000 euro vanuit het Fietsfonds.
  • Voor het fietspad Stationsstraat in Sint-Katelijne-Waver trekt de provincie Antwerpen 447.000 euro uit. Dit fietspad van 1,7 km loopt van Markt tot Fortsesteenweg. Deze werken startten in augustus 2017.

Luk Lemmens: “Deze ondersteuning aan lokale besturen komt bovenop de investeringen die de provincie Antwerpen doet in de fietsostrades. Door zelf fietsostrades aan te leggen en gemeenten te ondersteunen willen we zoveel mogelijk veilige en kwalitatieve infrastructuur realiseren. Er ligt namelijk nog heel wat werk op de plank.”

Fietsfonds

Het Fietsfonds is een subsidie voor de aanleg van fietsinfrastructuur op het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk (BFF) waarbij de Vlaamse overheid en de provincie Antwerpen 80% van de aanlegkosten betalen aan de gemeenten. De provincie Antwerpen betaalt het volledig bedrag aan de gemeente en vordert daarna de helft terug van de Vlaamse overheid.