7 miljoen toeristische fietstochten per jaar

Op 28 juli 2017, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Mobiliteit en openbare werken, Toerisme
Fietsen

Jaarlijks worden er in de provincie Antwerpen 7 miljoen toeristische fietstochten gemaakt. Samen goed voor een economische return van 71 miljoen euro.

De provincie Antwerpen organiseert op dit moment een grote fietsenquête. Er zijn al 2.600 formulieren de deur uit en het is de bedoeling dat dit er in het najaar 5.000 zijn.

De enquête is een belangrijke toevoeging aan onze fietsbarometer. Met de informatie die we dit najaar krijgen dankzij de enquête, willen we ons fietsbeleid beter onderbouwen en de infrastructuur voor fietsers nog verder verbeteren. Want er zal wellicht niemand nog ontkennen dat het belang daarvan toeneemt”, zegt provinciaal gedeputeerde voor onder meer Ruimtelijke Ordening en Mobiliteit Luk Lemmens.

Fietsostrades

Luk Lemmens peilt niet alleen naar de behoeften van mensen die de fiets gebruiken voor woon-werkverkeer. “De toeristische dienst deed eerder een gelijkaardig onderzoek naar de economische impact van fietstoerisme. Met het fietsknooppuntennetwerk en de vele themaroutes is de provincie immers ook op toeristisch vlak uitgegroeid tot de belangrijkste speler op fietsgebied. Dit en ons nieuwe onderzoek zullen wellicht meer inzicht geven over op welke plekken we nog moeten investeren om beide doelgroepen te bedienen. Bijvoorbeeld door fietsostrades te verbinden met toeristische fietsknooppunten”, gaat Lemmens verder.

Patrick Van der Perre - Gazet van Antwerpen