Aanplant 120 beuken in Jezuïetendreef gestart

Op 19 november 2015

Amper acht maanden nadat de grootschalige heraanleg van de historische Jezuïetendreef begon, nadert de voltooiing. Vanmiddag gaf gedeputeerde Bruno Peeters de spadesteek voor de finale fase en stak met veel plezier de eerste boom in de grond: “Binnenkort kunnen bezoekers het Rivierenhof weer door de monumentale poort het park binnen. Na de restauratie van het pad en de kasteelgracht met brug, vormen de honderdtwintig nieuwe beuken het sluitstuk in de heraanleg van de Jezuïetendreef.”

Indrukwekkende werf

In april 2015 ging de provincie Antwerpen van start met de grootschalige heraanleg van de historische Jezuïetendreef. De historische poort uit 1741 werd grondig gerestaureerd en vormt nu opnieuw een trotse toegangspoort tot het park. De dreef werd met een brede verharding voor voetgangers en fietsers in haar oorspronkelijke grandeur hersteld. De historische kasteelgracht die op basis van de oude Ferrariskaarten werd doorgetrokken, kreeg een mooie brug die de Jezuïetendreef met de Parkweg verbindt. Ook de verlichting en het parkmeubilair werden grondig onder handen genomen.

Bomen voor de toekomst

Gedeputeerde voor groendomeinen Bruno Peeters is tevreden met het voorlopige resultaat: “We krijgen in het Rivierenhof vele duizenden bezoekers over de vloer. Dat maakt dat we heel wat moeten investeren in onderhoud van infrastructuur en natuur. De Jezuïetendreef was tot op de draad versleten, het pad was ontoegankelijk, de bomen stierven langzaam af en de historische poort had ook haar beste tijd gehad. Wanneer over enkele weken alle bomen zijn aangeplant kunnen we pronken met een mooie poort, een brede groene dreef en een historische brug. Hier kunnen de provincie en Deurne heel trots op zijn.”

Honderdtwintig rode beuken vormen sluitstuk van restauratie
Bij de start van de werken werden in overleg met het Agentschap Natuur en Bos alle 76 oude, zieke bomen omzichtig gerooid. De komende weken worden er in totaal honderdtwintig rode beuken in vier rijen aangeplant. De nieuwe, inheemse beuken zijn met een hoogte tot 6 meter (zo hoog als een huis met 2 verdiepingen) en een stamomtrek van 40-45 cm al stevig uit de kluiten gewassen bomen, die een grote ecologische meerwaarde voor het Rivierenhof vormen.

De provincie Antwerpen investeerde in het totaal 481.026 euro (BTW incl.) in de volledige heraanleg van de Jezuïetendreef in het Rivierenhof.