Afslanking provincies definitief goedgekeurd

Op 27 juli 2016

De Vlaamse regering keurt op initiatief van Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Liesbeth Homans (N-VA) de afslanking van de provincies definitief goed. Na maanden van intensief en constructief overleg werd met de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP) een akkoord bereikt over de exacte afbakening van de over te hevelen bevoegdheden en de bijbehorende middelen. “We zijn tevreden dat de Vlaamse regering bij de definitieve goedkeuring nog met een aantal belangrijke bekommernissen van de provincies heeft rekening gehouden”, aldus Luk Lemmens – voorzitter van de Vereniging Vlaamse Provincies (VVP).

Vanaf 1 januari 2018 zullen de provincies zich uitsluitend nog richten op hun grondgebonden bevoegdheden. De persoonsgebonden aangelegenheden (zoals Welzijn, Jeugd, Cultuur en Sport enz.)  zullen dan ook overgeheveld worden van de provincies naar de lokale besturen en/of de Vlaamse overheid. Over die taakstelling – wie neemt wat over -  en de bijhorende financiële middelen bereikte de Vlaamse regering in nauw overleg met de Vereniging Vlaamse Provincies een akkoord.

Fiscaal neutraal

Bevoegd minister Liesbeth Homans benadrukt dat de afslanking van de provincies een fiscaal neutrale operatie is. “De belastingbetaler zal hierdoor geen euro meer aan belastingen betalen”, aldus minister Homans. “Ook is de definitieve goedkeuring van het decreet belangrijk omdat het rechtszekerheid biedt aan de betrokken personeelsleden”, vult Luk Lemmens aan. “Het decreet biedt de juridische grondslag voor de overdracht van het provinciepersoneel en creëert het kader waarbinnen de rechten van de over te dragen personeelsleden worden gewaarborgd.”

De uitvoering van het bereikte akkoord belooft de komende maanden nog heel wat werk met zich mee te brengen. “De Vlaamse regering zal hierin blijvend nauw samenwerken met de VVP”, benadrukt minister Homans. “Zo wordt de constructieve sfeer die geleid heeft tot een gedragen akkoord, ook verder gezet bij de operationalisering ervan." Ook Luk Lemmens wil in de toekomst nauw blijven samenwerken met de Vlaamse en lokale overheid.  "De Vlaamse provincies zullen in de toekomst hun beleid kunnen ontplooien in het kader van hun grondgebonden bevoegdheden. Om dat op een efficiënte manier te realiseren zullen ze dit zoveel mogelijk doen in volle partnerschap met de Vlaamse en gemeentelijke overheden", sluit hij af.