Antwerpse molens openen de deuren

Op 28 augustus 2014

Molens zijn een prachtige, maar kwetsbare categorie van erfgoed in onze provincie. De laatste 30 jaar werd er dan ook hard gewerkt om het resterende molenbestand te restaureren en opnieuw in bedrijf te brengen, en dit met de hulp van vrijwillige molenaars. De provincie Antwerpen zet zich mee in om onze historische molens draaiende te houden, want een molen die stilstaat is sneller aan restauratie toe. Tijdens de provinciale Molendagen stellen een 25-tal molens in de provincie Antwerpen zichzelf voor aan het publiek. Op 31 augustus en 28 september zijn maar liefst 25 molens in de provincie Antwerpen gratis te bezoeken.

Het belang van het werk van de vrijwillige molenaars mag niet onderschat worden. Het gezegde "rust roest" is immers ook geldig voor een molen. Door bestendige beweging en trilling van raderen, assen en stenen wordt houtbederf tegengegaan en krijgen houtworm en zwamvorming minder kans om zich te ontwikkelen. Het provinciebestuur helpt de molenaars graag een handje om hun molen ook na de restauratie in goede vorm te houden.

Tijdens de provinciale Molendagen openen heel wat historische molens de deuren voor jong en oud. De gepassioneerde vrijwilligers geven je graag een rondleiding door de molen. Bezoek op 31 augustus en 28 september maar liefst 25 molens!

Luk Lemmens, gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed bij de provincie Antwerpen, licht toe: “Om de Antwerpse molenaars te ondersteunen mikt het provinciebestuur enerzijds op de actieve inzet van de Monumentenwacht provincie Antwerpen en anderzijds op een ondersteuning van de werking van een koepelvereniging die zich inzet voor het molenerfgoed. Samen met vzw Levende Molens organiseert het provinciebestuur jaarlijks de Molendagen, tijdens dewelke bezoekers het rijke molenerfgoed in onze provincie kunnen komen ontdekken en het harde werk van de vrijwillige molenaars meer dan terecht in de verf wordt gezet!”

Extra activiteiten op zondag 31 augustus

Op 31 augustus zijn er ook heel wat extra molenactiviteiten: in de Molen van Oelegem leest acteur Mark Tijsmans om 10.30, 13.30 en 14.30 uur voor uit De kronieken van Sooi Molenwieken. In de Kaasstrooimolen in Heist-op-den-Berg kunnen kinderen vanaf 7 jaar de molenrondleiding “Van graantje tot broodje” volgen, een samenwerking met Monumentenwacht Provincie Antwerpen en Heemkring Die Swane van Heist-op-den-Berg. Een absolute tip tijdens de twee molendagen is een bezoek aan de prachtig gerestaureerde graanwindmolen ‘In Stormen Sterk’ in Gierle.