Dansen in een kleiput

Op 26 augustus 2015

Bruno Peeters (N-VA) was voor hij gedeputeerde van de provincie Antwerpen werd, nog nooit in De Schorre geweest. Ondertussen heeft De Schorre-directeur Alex Ternier hem de weg gewezen.

Gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA) is verantwoordelijk voor het beleid van de provinciale domeinen, waarvan De Schorre er eentje is. "Ik geef eerlijk toe dat ik vóór ik gedeputeerde werd, nog nooit in De Schorre was geweest. Ik was zelfs nog niet in Boom geweest. Toen ik verantwoordelijk werd voor de provinciale domeinen heb ik ze allemaal bezocht. In Boom kreeg ik niet alleen dit prachtige De Schorre te zien, maar maakte ik ook kennis met de historische achtergrond van de kleiputten en het steenbakkerijverleden, dat me mateloos intrigeert. Die omvorming tot wat De Schorre vandaag is, is een unieke prestatie. Ik wil de andere directeurs van onze domeinen niet voor het hoofd stoten, maar ik moet toegeven dat ik de afgelopen twee jaar het meest in De Schorre heb vertoefd. Hier gebeurt veel dat het lokale niveau overstijgt."

Alex Ternier, al vijftien jaar directeur van De Schorre, en architect van wat De Schorre vandaag is, verduidelijkt dat De Schorre een buitenbeentje is tegenover de andere domeinen. "Vroeger was het de provincie die een meerjarenplanning voor investeringen voorlegde. Wij hebben voor een andere ontwikkeling gekozen waarbij we de provinciale overheid en privépartners met elkaar laten participeren om investeringen te doen. Het gaat ondertussen al om een gecumuleerde investering van 17 miljoen euro", legt Ternier uit.

De provinciale dotatie voor De Schorre is nog de helft van vroeger. "Om de dienstverlening te behouden en uit te breiden, moeten we wel creatief zijn. De participatie tussen overheid en privé zorgt ervoor dat de investeringen toch lopen en we anderzijds activiteiten van De Schorre laagdrempelig houden."

Bruno Peeters: "Zo is het een win-winsituatie. Privé partners pikken hun graantje mee en maken gebruik van De Schorre in de vorm van een erfpacht. Voordeel is dat de infrastructuur op die manier onderhouden blijft. Denk maar aan de hockeyclub Braxgata die een sporthal gaan bouwen samen met basketbalclub Phantoms Rupel, Intense met onder meer de klimtoren en avontuurlijke activiteiten en het contract met Tomorrowland dat nog dertien jaar loopt. De investeringen die bijvoorbeeld door Tomorrowland gebeuren, hebben nut voor elke bezoeker van De Schorre, de brug One World om maar iets te noemen of de trappen aan de deltahelling, de verharde wegen. Het is overduidelijk dat de brug One World een meerwaarde is. We hebben afgelopen jaar vastgesteld dat er meer bezoekers naar De Schorre kwamen met als eerste doel een bezoek aan de brug."

Alex Ternier stelt vast dat als een organisatie geproefd heeft van De Schorre, ze blijft terugkomen, met als laatste voorbeeld Music For Life. In de toekomst wil De Schorre het congrescentrum De Pitte verder uitbreiden. "Hiervoor moeten we groeien tot een accommodatie voor 500 tot 700 mensen", zegt hij.