De Nekker beleeft succesvolste maand ooit

Op 3 september 2015

De maand augustus was voor het provinciaal sport- en recreatiedomein De Nekker in Mechelen de meest succesvolle maand ooit. Ondertussen bereidt de provincie Antwerpen zich voor op de toekomst, met een bouwaanvraag voor de renovatie van de sporthal.

De Nekker heeft een topzomer achter de rug. Bijna zestigduizend mensen hebben het domein deze zomer bezocht: 9.616 in juni, 18.897 in juli en liefst 30.142 de voorbije maand. 'Nooit eerder hebben we in een maand tijd zo veel bezoekers mogen verwelkomen als in augustus. Normaal is juli altijd de drukste maand, omdat het dan nog bouwverlof is', zegt directeur Danny De Wit. Ter vergelijking: in 2014 waren er meer dan tienduizend bezoekers minder, vooral door de zwakkere maand augustus. 'Bovendien is alles heel vlot verlopen. We hadden geen problemen met overlast, of andere incidenten', zegt De Wit.

Het succes is opvallend, want door besparingen werden alle evenementen geschrapt. 'Die creëren een meerwaarde voor ons publiek. Maar bij mooi weer zijn de bezoekers er sowieso en bij slecht weer komen ze op die evenementen ook niet af', zegt de directeur. Ook het indoorzwembad Nekkerpool heeft goed geboerd deze zomer. In drie maanden tijd zijn meer dan 43.000 mensen komen zwemmen: 17.815 in juni, 12.442 in juli en 13.519 in augustus. 'Dat zijn er minder dan vorig jaar. Maar toen werd er natuurlijk meer binnen gezwommen door het slechte weer', zegt bevoegd gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA). Als het zo voortgaat, wenkt volgens directeur De Wit alweer een nieuw record. 'Dan sluiten we het jaar af met 210.000 bezoekers tegenover 205.000 in 2014', klinkt het.

Voor de provincie heeft De Nekker zich met deze cijfers opnieuw bevestigd als attractie in de regio. 'Voor een dag ontspanning is De Nekker nog steeds de place to be in Mechelen en omstreken. Tijdens mooie dagen ligt ons strand helemaal vol, en bij minder mooi weer vindt iedereen zijn weg naar Nekkerpool en de binnenspeeltuin. Zo is De Nekker voorbereid op alle weersomstandigheden', zegt Peeters.

Het sportverblijf van het provinciaal domein was in juli goed voor 1.250 overnachtingen en in augustus voor 1.325. 'Dat ook de sportrecreatie het goed doet, bewijst dat De Nekker meer is dan alleen dagrecreatie', zegt Peeters. Zo investeert de provincie Antwerpen volgend jaar fors in de renovatie van de sporthal, een kleine drie miljoen euro. 'We verwachten eerstdaags onze bouwaanvraag in te dienen', zegt directeur De Wit. In de sporthal zijn het dak en de sportvloer aan vernieuwing toe, maar ook de kleedkamers en de burelen. Het masterplan voor de rest van de site is nog in opmaak. De renovatie daarvan is nog niet voor meteen.