Elke dag uit je doppen kijken

Op 25 maart 2015


Jeroen Pieters (34) uit Stekene fietst elke dag 45 kilometer heen en terug naar de Antwerpse haven. Hij is één van de 3.600 werknemers die naar de Antwerpse haven fietst, maarook één van hen die wel eens stevig op zijn gezicht gaat. Jaarlijks veroorzaken alle fietsongevallen in de haven meer dan 4.200 dagen werkverlet. De haven en de provincie Antwerpen lanceren daarom een app die fietsende werknemers ongehavend door het havenverkeer moet loodsen.

Enthousiast ritst Jeroen Pieters (34) één van de pakketjes uit de handen van de teams van het Antwerpse provinciebestuur en van het Antwerpse Havenbedrijf, die gisteren hadden postgevat op de Scheldelaan, hartje Antwerpse haven. Daarin zaten ondermeer een speciaal houdertje om je gsm op je fiets te installeren en een flyer met meer uitleg over de speciale app 'ongeHAVENd'. "Met de app kunnen fietsers registreren hoe veilig ze hun fietstraject afleggen", legt Annik Dirckx uit van het havenbedrijf. "De app brengt aandachtspunten als bruggen en sluizen in kaart en zorgt ervoor dat fietsers zelf gevaarlijke punten kunnen registreren." Want de Antwerpse haven telt 60.000 directe werknemers. Zes procent daarvan doet de dagelijkse woon-werkverplaatsing met de fiets. Alleen al de 120 regelmatige fietsers van het chemiebedrijf Lanxess zaten vorig jaar meer dan 800.000 kilometer op de fiets, wat neerkomt op 20 keer rond de Aarde fietsen. Alle fietsers samen leggen ongeveer 18.000.000 kilometers af op jaarbasis. Indrukwekkende cijfers, al gebeuren er ook heel wat fietsongevallen die jaarlijks zorgen voor meer dan 4.200 dagen werkverlet. Het merendeel van de fietsongevallen gebeuren overigens zonder dat er een tegenpartij bij betrokken is.

App 'ongeHAVENd'

Geroutineerd fietser Jeroen, sowieso sportief, maar metfietsen gestart omdat hij gestopt was met roken, beaamt dat volmondig. Zelf fietst hij vanuit Stekene al acht jaar 45 kilometer van en naar zijn job als elektroctechnicus bij chemiereus BASF. 

"Dit jaar ben ik al twee keer gevallen. Maar vorig jaar bijvoorbeeld niet. Ik denk dat ik op een gemiddelde van één per jaar zit. Op een route van 45 km kom je wel wat zwarte punten tegen, ook al valt mijn route, parallel langs de N49 expressweg, nog mee. Op Linkeroever zijn de fietspaden niet om over naar huis te schrijven en zodra je in de stad komt: tieners die met een laptoponder hun arm en muziek in hun oren de straat oversteken. In de haven zijn de oversteekplaatsen aan de sluizencomplexen het gevaarlijkst omdat treinverkeer, de openbare weg en de fietspaden kruisen. Ook daar waar sluizen overgaan op de baan zijn er altijd oneffenheden.En in de winter is het sowieso elke dag weer uit je doppen kijken voor ijs. Maar het is niet omdat je een zwakke weggebruiker bent dat wij ons alles kunnen permitteren. Het is elke dag weer uit je doppen kijken."

De app geeft ook punten voor wie met eengemiddelde snelheid lager dan 25 km per uur fietst én voor wie vertraagt aan aandachtspunten. "Zo kan je een bon voor fietsmateriaal winnen ter waarde van 250 euro", zegt provinciaal gedeputeerde voor Mobiliteit Luk Lemmens (N-VA). Havenbedrijven kunnen ook kosteloos promotiemateriaal krijgen rond veiliger fietsgedrag. De ongeHAVENd app is gratis te downloaden in de Google Play en Apple.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is