U bent hier
Fietspaden zijn veilig maar bieden onvoldoende comfort
Zeven op de tien fietsers vinden de fietspaden in de provincie Antwerpen veilig, maar naar comfort is er nog veel ruimte voor verbetering. De helft van de fietsers is daar niet tevreden over. Dat blijkt uit het eerste grootschalige onderzoek, dat door zijn omvang uniek is in Europa. De Fietsbarometer, zoals het onderzoek van de provincie Antwerpen en de Fietsersbond heet, heeft de eerste 600 van de 3000 kilometer van het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk getest op veiligheid en comfort.
De geteste fietsroutes krijgen 7,4 op 10 voor veiligheid. Kleine nuance: de kruisingen zijn nog niet opgenomen in het onderzoek. Naar comfort scoren de fietspaden slechts 5 op 10. "De Fietsbarometer is een Europese primeur", zegt Luk Lemmens (N-VA), Antwerps gedeputeerde van Mobiliteit. "Vooral door zijn omvang is het onderzoek uniek."
In de barometer zal uiteindelijk de volledige route worden onderzocht.
Niet alleen de fietspaden, maar ook de plekken waar de fietsers tussen het andere verkeer rijden en de kruispunten. Ook de breedte van de fietspaden, de verkeersdrukte, het trilcomfort, de ongevallencijfers, het aantal fietsers, de ondergrond en de markering zijn elementen die worden beoordeeld. Al deze gegevens worden in kaart gebracht en met foto's geïllustreerd.
Slecht afgestelde lichten
"Op de kaart kun je in één oogopslag zien waar de knelpunten zitten", zegt Steven Soetens, coördinator van de Fietsbarometer bij de provincie Antwerpen. "We zien zelfs waar er een verkeersbord of elektriciteitskast op het fietspad staat. Door ook de frequenties van de verkeerslichten op de route in te geven, zien we hoeveel tijd fietsers verliezen door slecht afgestelde lichten."
Rapport per gemeente
Tegen 2018 zou de Fietsbarometer het volledige Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk hebben getest. Op basis van de gegevens gaat de provincie Antwerpen per gemeente rapporten opmaken. "De gemeenten krijgen een cijfer op tien", zegt Soetens. "Gemeenten die al zo'n rapport kregen, hadden scores van 80 en 90 procent. We zullen zelf ook prioriteiten doorgeven aan de gemeentebesturen, want het is bewezen dat goede infrastructuur leidt tot meer
fietsers. We zullen een gemeentebestuur ook objectief kunnen aantonen dat in een bepaalde straat veel fietsers passeren en het dus aangewezen is om er fietsinfrastructuur aan te leggen."
Het Antwerpse provinciebestuur wil alle gegevens toegankelijk maken en hoopt dat ontwikkelaars van applicaties daarmee aan de slag gaan. "Het zou fijn zijn als fietsers in de toekomst via een app op hun smartphone de veiligste of meest comfortabele fietsroute kunnen uitstippelen", zegt gedeputeerde Lemmens.
Geld over
Al enkele jaren investeert de provincie Antwerpen in fietsinfrastructuur.
Vooral de fietsostrades zijn bekend. "In de fietsostrades investeren we jaarlijks 4,5 miljoen euro", zegt Lemmens. "Daarnaast hebbenwe een budget om gemeenten die fietspaden aanleggen te ondersteunen. Omdat daar in het begin van een legislatuur nog niet veel gebruik van gemaakt wordt, hebben we budget over. Dat geld verdwijnt niet in de algemene provinciekas. Het overschot, toch 2,3 miljoen euro, wordt aangewend voor de verdere uitbouw van de fietsostrades. Zo
komen we op 6,8 miljoen euro voor deze fietssnelwegen. Dat is verantwoord.
Op onze fietsostrade Mechelen- Antwerpen rijden dagelijks 4500 fietsers. Een vijfde van hen legt een afstand van 15 tot 16 kilometer af, enkele rit. Dat zijn allemaal mensen die niet in de wagen zitten en de files dus niet langer maken."
Hoewel de metingen nog volop bezig zijn, scoort de provincie Antwerpen goed in vergelijking met Vlaanderen. Vier op de tien
fietspaden in Antwerpen voldoen aan alle eisen uit het vademecum fietsvoorzieningen. Het Vlaamse gemiddelde is 32 procent.