Fluorescerende stenen stelen de show in Mineralenmuseum

Op 18 augustus 2015

Het is misschien wel een van de minst bekende musea van Antwerpen, maar daar willen de vrijwilligers van het Mineralogisch Museum in Merksem verandering in brengen. De collectie fluorescerende stenen is sinds kort de grote attractie.

Als er gewoon licht op schijnt, zijn de stenen in de donkere kamer van het Mineralogisch Museum in de Frans de l'Arbrelaan in Merksem mooi maar ook wat gewoontjes. Maar als de speciale uv-lampen worden aangezet, dan bevind je je ineens in een magisch universum met lichtgevende stenen in alle maten, vormen en kleurnuances.

"Vroeger lagen die onder een paar bakken met tl-lampen", vertelt Thierry Landtmeters van het museum, die de nieuwe vitrinekast heeft gemaakt. "Nu komen ze veel beter tot hun recht."

Zo'n 150 exemplaren liggen er tentoongesteld, een derde van de totale collectie. Het zou ook de leek moeten interesseren om eens in het Mineralenmuseum te komen kijken. Nu zijn het vooral stenenverzamelaars en wetenschappers die er over de vloer komen. De fluorescerende ruimte is het paradepaardje van de vernieuwingen in het kleinschalige museum, dat volledig op vrijwilligers draait. De provincie heeft een kleine 10.000 euro vrijgemaakt om het museum een beetje te moderniseren. "Niet dat bedrag is belangrijk, vooral het advies dat onze medewerkers konden geven over de opstelling en het depotbeleid telt", zegt gedupeerde Luk Lemmens (N-VA). "Het museum heeft vijfhonderd haaientanden, maar het is niet interessant om die allemaal tentoon te stellen."

Dit jaar bestaat de Academie voor Mineralogie vzw, zoals de organisatie voluit heet, veertig jaar. In 1975 opende de vereniging haar museum in de voormalige villa Ullens in Schoten. Toen die villa een andere bestemming kreeg, vond het museum in 2002-2003 onderdak in een vroegere meubelzaak en later pitazaak aan de Frans de l'Arbrelaan in Merksem.

"Het was er al jaren niet van gekomen om onze permanente opstelling te vernieuwen", vertelt voorzitter Henrik Harre. "We zijn heel trots dat we de tentoonstelling nu hebben opgefrist. We dachten zelfs aan het verven van de kasten, maar de adviseurs van de provincie vonden dat niet nodig. Ze hebben ons geholpen met een nieuwe opstelling en de werking van het depot."

Diamantkamer

Omdat het Diamantmuseum pas op zijn vroegst over twee jaar heropent, is er speciale aandacht voor diamant. In een extra beveiligde kamer zijn de mooiste stenen uitgestald. Een ander pronkstuk zijn de twee meteorieten uit de collectie. Op 28, 29 en 30 augustus van 10 tot 17u is iedereen welkom om het vernieuwde museum gratis te bezoeken. Daarna is het iedere zaterdag geopend van 13.30 tot 17.30u. Een ticket kost dan 4 euro. "Tot nu toe kwam er op een zaterdag een man of twintig", vertelt Hendrik Harre. "We hopen dat aantal nu te verdubbelen. Al hoeft een stormloop ook niet. We moeten het met onze vrijwilligers nog wel kunnen bolwerken."