Genomineerden Prijs Geschiedenis en Volkskunde provincie Antwerpen bekend

Op 10 oktober 2016

Een Vlaams-Nederlandse erfgoedjury selecteerde drie genomineerden voor de Prijs voor Geschiedenis en Volkskunde 2016 van de provincie Antwerpen. Het gaat om Liesbeth Eysermans, Paul Peeters en het duo Eliane Van den Ende en Ronny Van de Velde. De winnaar wordt bekendgemaakt op 26 oktober in het Letterenhuis.

“De provinciale prijs voor Geschiedenis en Volkskunde gaat op zoek naar een vernieuwende en frisse aanpak binnen het erfgoedveld in onze provincie. De vierkoppige jury telt leden van Heemkunde en Familiekunde Vlaanderen, ETWIE en de voormalige coördinator van het Nederlandse Landelijk Contactpunt voor Museumconsultenten. Zij nomineerden drie kanshebbers op basis van hun verdiensten op het vlak van erfgoed, geschiedenis en volkskunde” legt gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens uit.

Genomineerden Prijs Geschiedenis & Volkskunde 2016

Liesbeth Eysermans, coördinator van M.Art (de artistieke poot van het Molse Jeugdhuis TYDEEH), wordt geprezen voor de ontwikkeling van twee grens-overschrijdende projecten: M.Art interpreteert Jakob Smits en Urbex Kempen. Roerend erfgoed en hedendaagse kunstpraktijken; onroerend erfgoed en fotografie; jeugdwerking en erfgoed: het zijn combinaties waar Liesbeth Eysermans en de jongeren van M.art inventief mee omgaan.

Paul Peeters, auteur van De Werelden van K.C. Peeters (1903-1975), wijdde vele jaren aan het redigeren van het imposante dubbelvolume over het leven van zijn vader Karel C. Peeters, journalist, stadssecretaris, heemkundige, conservator en professor. Een duizendpoot die met zijn brede invloed en activiteiten impact had op de Universiteit Gent, op de stad Antwerpen en op de heem- en volkskunde in Vlaanderen, tot Bokrijk toe met de heropbouw van de afgebroken Antwerpse historische huizen in de “Oude Stad.”

Het duo Eliane Van den Ende, schrijver–journalist, en Ronny Van de Velde, galeriehouder–uitgever– bibliofiel–verzamelaar, werkten de voorbije jaren aan een dubbelproject: de documentatie en geschiedenis na restauratie van de historische hoedenwinkel Rossaert in het Sint-Pauluskwartier te Antwerpen en het grootse boek De Rossaert & zijn passanten waarin de buurt in beeld en woord tot leven komt, een buurt die sinds de renaissance gefrequenteerd werd door heel wat artistieke lui van ver voorbij de Belgisch grenzen; Albrecht Dürer, Eugène Delacroix, Otto Dix …

Diversiteit aan projecten

Luk Lemmens is enthousiast: “Het is mooi dat de drie genomineerden heel verschillende benaderingen van geschiedenis belichamen. Er is een coördinator in Mol die met jongeren werkt, een advocaat-auteur die op eigen houtje archivalisch onderzoek doet en een tandem journalist-galeriehouder die de geschiedenis van een Antwerpse ‘pettenwinkel’ doet herrijzen, letterlijk dankzij een restauratie en figuurlijk met een lijvig boek. Het is een mooi bewijs dat erfgoed leeft in onze provincie. De winnaar wordt op 26 oktober bekroond in het Letterenhuis.”

Jury Prijs Geschiedenis & Volkskunde 2016 – Provincie Antwerpen:

• Agnes Vugts, Agnes Vugts Erfgoedprojecten – Goirle – Nederland
  • Fons Dierickx, voorzitter Raad van Bestuur Heemkunde Vlaanderen – Mechelen
  • Tijl Vereenooghe, medewerker, ETWIE vzw – Mechelen
  • Marc Van Den Cloot, voorzitter Familiekunde Vlaanderen – Merksem
  • Luk Lemmens, gedeputeerde voor Erfgoed van de provincie Antwerpen (voorzitter)