Gevaarlijke Vaartkaai krijgt tijdelijk fietspad

Op 26 november 2014

In het voorjaar van 2015 wordt er eindelijk werk gemaakt van een tijdelijk fietspad langs de Vaartkaai. De huidige situatie van Wijnegem tot Antwerpen is te gevaarlijk voor fietsers. Het dodelijk ongeval in februari, waarbij profrenner Kristof Goddaert om het leven kwam, brengt het dossier nu in een stroomversnelling.

De gemeente Schoten, het district Merksem, de stad Antwerpen en de provincie werken stevig door aan de plannen voor het fietspad langs de Vaartkaai. "Eigenlijk zijn er al heel lang plannen om hier een deftige weg te creëren", klinkt het bij verschillende betrokken partijen. "Er kwamen nooit snelle beslissingen in dit dossier omdat de plannen van de verbreding van het Alberkanaal lang niet vastlagen. Daarnaast ligt er een half-operationele spoorlijn die weg moet. Na het dodelijke ongeluk van Kristof Goddaert hebben we een tandje moeten bijsteken", klinkt het bij verschillende betrokken partijen.

Uitrit bedrijven

De voorlopige oplossing is de aanleg van een fietspad. Dat zal er liggen zolang de verbreding van het Albertkanaal niet gerealiseerd wordt. "Van Merksem tot Schoten zal het pad twee keer van baanvak wisselen, dat was anders niet mogelijk. Vanaf Schoten richting Schilde, gebruiken we het huidige jaagpad dat op een aantal obstakels na, redelijk bruikbaar is. Die obstakels kunnen we nu vermijden door de weg deels er rond te laten buigen", vertelt Frederik Elsermans van het kabinet van Antwerps mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA). "Daarnaast is er ook met verschillende bedrijven afgesproken om een veilige in- en uitgang voor fietsers te voorzien aan die bedrijven", aldus Elsermans. De werken zouden in het voorjaar van 2015 starten.