In de toekomst meer kinderen bereiken

Op 18 juli 2016

Het provinciale FotoMuseum (FOMU) is hot. Zoveel is zeker, met jaarlijkse bezoekerscijfers die sinds 2004 schommelen tussen 70.000 en 90.000 zit het snor. Maar uit een analyse van zijn bezoekersprofiel moet het FOMU vaststellen dat ze bijna geen kinderen bereiken. Een speciaal actieplan moet dat veranderen.

In het najaar van 2015 en het voorjaar van 2016 liet het FotoMuseum (FOMU) aan de Waalsekaai een publieksonderzoek uitvoeren. Het doel was het profiel en de tevredenheid van de bezoekers in kaart te brengen, maar ook te peilen naar de wensen en de noden. Het onderzoek leverde mooie cijfers op, zoals het feit dat 43 procent speciaal voor het FOMU naar Antwerpen is gekomen en dat 48 procent van wie voor het eerst een bezoek brengt aan het FOMU daar ook speciaal voor naar de Scheldestad is afgezakt.

Actieplan

Maar er knelt wel een 'kinderschoentje'. Bezoekers komen hoofdzakelijk zonder kinderen (91%). "En daar willen we verandering in brengen", zegt provinciaal gedeputeerde voor cultuur, Luk Lemmens (N-VA). Zijn kabinet werkte daarom samen met het museum een actieplan uit met een uitgebreide waaier aan extra activiteiten voor kinderen in het FOMU. "Maar het gaat verder dan wat workshops. Er kunnen unieke familieportretten gemaakt worden om mee naar huis te nemen, verjaardagsfeestjes georganiseerd worden zodat de jarige kan poseren met zijn vriendjes voor een oude camera en de foto's zelf kan ontwikkelen in een donkere kamer", legt Lemmens uit. "Het vernieuwde museumcafé PIXEL serveert zelfs verjaardagstaart."

Gezinsuitstap

Verder moeten ook speurtochten met het hele gezin ervoor zorgen dat ook kinderen de tentoonstellingen ontdekken. "Er worden zelfs vierdaagse fotostages georganiseerd waar kinderen alles kunnen leren over analoge en digitale camera's. Op het einde van de week is het de bedoeling je gezin en vrienden uit te nodigen voor de tentoonstelling van je eigen werk."

De activiteiten zijn telkens aan bescheiden prijzen. "Het provinciebestuur financieert deze extra initiatieven met de budgetten rond publiekswerking en communicatie van het museum."

De data en specifieke prijzen, net als de leeftijdscategoriën voor de activiteiten, zijn te kijken via de website van het FOMU (www. fomu.be). Binnenkort opent ook de Lieven Gevaert-toren, een vernuftig opslagdepot naast het gebouw. "De gevel is nu klaar. In september volgt de officiële opening", besluit Lemmens.