Inhuldiging kunstbrug lokt duizenden bezoekers

Op 13 oktober 2014

De inhuldiging van de nieuwe brug en het kunstwerk 'One world, by the People of Tomorrow' in provinciaal domein De Schorre werd bijgewoond door enkele duizenden nieuwsgierigen. Over het algemeen verwelkomden ze het kunstwerk van Arne Quinze op een positieve manier.

Het was Quinze zelf die zijn werk mocht inhuldigen voor het vuurwerk op de vijvers van De Schorre werd afgestoken. "Ik ben fier op mijn beeld. En ik dank Michiel en Manu Beers dat ze vroegen om dit te maken, naar aanleiding van tien jaar Tomorrowland. Nu is het kunstwerk niet meer van mij, maar van jullie", sprak hij de bezoekers op een goed volgelopen brug toe. De reacties van de buurtbewoners op het 25 meter hoge werk, zijn overwegend positief. "De brug is echt heel mooi, ook het kunstwerk. Voor De Schorre en de link met Tomorrowland mag het ook iets extra's zijn. We hebben de werken bijna dagelijks opgevolgd en het is zeker speciaal", vertelt Tinne Henderickx uit Boom, die kwam kijken met haar zoontjes Stan en Flor. Marc Scheers en Gerda De Laet uit Rumst sluiten zich daar grotendeels bij aan. "Kunst is een kwestie van smaak, maar ik vind het beeld op zich niet verkeerd. Het staat hier wel goed opgesteld in De Schorre, al zou ik wel graag weten wat het verhaal is achter het kunstwerk. Ik heb Tomorrowland ook meegemaakt dit jaar. En ik moet zeggen dat het geheel met de brug en het kunstwerk goed weergeeft wat het festival betekent", reageert Marc.

Boom op wereldkaart

Enkele Boomse fans van Arne Quinze zijn blij met het werk in hun gemeente. "We kenden de werken van Arne al even van toen hij in Knokke bezig was. En dit is zeker ook een meerwaarde voor De Schorre en Boom. Sinds de samenwerking tussen de gemeente, de provincie en Tomorrowland wordt het hier alleen maar beter. Toen we onlangs in Portugal waren, vertelden we dat we van Boom kwamen. Zij wisten daar meteen onze gemeente liggen door Tomorrowland. Dat is toch prachtig?", oordelen Willy en Suzanne De Landtsheer. Dat het festival Boom en omgeving op de kaart zet, doet ook Vlaams minister voor Toerisme Ben Weyts (N-VA) dromen. "De editie van 2013 was goed voor een economische return van 70 miljoen euro en 300 rechtstreekse jobs. Tomorrowland doet dus dromen naar nog meer toerisme, samen met deze brug en het kunstwerk dat er bij past", zegt de minister. Al maakte hij zich even minder populair door eerlijk toe te geven dat hij nog nooit in De Schorre of op Tomorrowland was geweest. Voor de provincie is het vooral een brug voor alle bezoekers van De Schorre, het hele jaar door. "Toen Manu en Michiel voorstelden om dit project uit te werken, moesten we wel even slikken. Zij zijn experts in indrukwekkende projecten. Maar voor ons moest het belang van de brug breder zijn dan één weekend. Het moet De Schorre het hele jaar door een klein Tomorrowland-effect geven en Boom en Rumst op de wereldkaart zetten", zegt gedeputeerde Bruno Peeters (N-VA).