U bent hier
Interactieve digitale muur maakt bezoekers Modemuseum wegwijs
Een 'digitale muur' van vijf meter op twee met touchscreentechnologie, waarop bezoekers én voorbijgangers info kunnen opvragen over de expo's en evenementen. Met dat prijzige juweeltje kon het Antwerpse Modemuseum (MoMu) in de Nationalestraat gisteren uitpakken.
Het scherm is te zien vanop straat, en moet dus ook extra bezoekers naar het eigenlijke museum kunnen lokken. Toerisme Vlaanderen (60%) en het MoMu (40%) investeerdensamen liefst 156.500 euro in het technisch hoogstandje.
"De werken die in een museum worden tentoongesteld, vormen maar een fractie van de collectie. Vandaar dat digitale ontsluiting belangrijk is. Gezien het belang van mode voor Antwerpen wordt het scherm een bijkomende troef", zegt gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens (N-VA).
De beelden op het scherm zijn aanklikbaar en geven informatie in vijf talen (Nederlands, Frans, Duits, Engels en Spaans), ook over ontwerpers. "Een vijftiental mensen kan simultaan zaken opzoeken op de muur", zegt MoMu-directeur Kaat Debo. Er staat ook videomateriaal op en afbeeldingen kunnen worden 'geliket'.
De digitale muur bevat momenteel een duizendtal beelden die voorbij schuiven. Maar dat zullen er meer worden, belooft David Dos Santos, die instond voor concept en design.