Interieur Sint-Rombouts gerestaureerd tegen 2025

Op 23 december 2014

De Vlaamse overheid heeft een subsidie toegekend voor het vooronderzoek dat nodig is om het interieur van de Sint-Romboutskathedraal in Mechelen te restaureren.

Dat onderzoek kost meer dan een half miljoen euro en start in 2015, om de restauratie zelf af te ronden tegen 2025.

De werf voor de restauratie van Sint-Rombouts werd in maart dit jaar opnieuw opgestart. Een aannemer knapt een gedeelte van de gevels op aan de Wollemarkt.

Ondertussen heeft Vlaanderen groen licht gegeven voor een vierde fase. De investering om enkele van de lage gevels aan de zijde van het postgebouw en de gebrandschilderde glas-inloodramen te restaureren, wordt geraamd op zo’n 750.000 euro.

Vervuilde kooromgang

Het is onze bedoeling om daar in de zomer van volgend jaar mee te starten.”, zegt projectleider Amke Maes van de provincie Antwerpen.

Stelselmatig wordt zo heel de vervuilde kooromgang aangepakt.

Een ander groot dossier is dat voor de restauratie van het interieur van de kathedraal. “Nu die van de O.L.Vrouwekathedraal in Antwerpen zo goed als klaar is, gaan we volop voor Sint-Rombouts”, stelt bevoegd gedeputeerde Luk Lemmens (N-VA).

Scheurtjes in gewelven

In de fase van het vooronderzoek lopen er volgend jaar twee onderzoeken tegelijk. Een eerste is dat voor de stabiliteit (77.369 euro). “In de Sacramentskapel, de kapel meteen links vanaf de hoofdingang, willen wij enkele opzichtige steunbalken graag verwijderen”, legt Maes uit. In de gewelven zijn er scheurtjes. “Maar die zijn niet altijd even esthetisch weggewerkt. Met een onderzoek willen we een goed beeld krijgen van de opties.”, vertelt gedeputeerde Lemmens. Het meest omvangrijk is weliswaar het vooronderzoek naar de afwerkingslagen.

Dat zal naar schatting een half miljoen euro kosten. “Het onderzoek is belangrijk voor het toekomstige uitzicht van de kathedraal. Wij zullen dan ook beter een inschatting kunnen maken van de kostprijs van het project”, zegt Amke Maes. Het kostenplaatje voor het interieur werd al eens geraamd op tien miljoen euro. Ter vergelijking: de restauratie van de toren, die dertig jaar duurde en in opdracht van de stad gebeurde, heeft destijds meer dan 30 miljoen gekost.

Grondig onderzoek

In de kathedraal van Antwerpen werd bij aanvang van de restauratie van het schip veertig jaar geleden meteen naar de oudste afwerkingslaag teruggegrepen. “Daardoor werden nieuwere lagen onomkeerbaar beschadigd en dat willen wij in Mechelen voorkomen. Daarom komt er dus een grondig vooronderzoek, zodat we kunnen beslissen welke restauratie historisch het meest correct en waardevol is”, geeft Luk Lemmens aan. Begin volgend jaar wil de provincie zowel de volgende fase van de buitenrestauratie als de vooronderzoeken in het interieur aanbesteden. Nadien volgt er nog een proefrestauratie.

De eigenlijke restauratie hoopt de provincie te voltooien tegen 2025. “In Antwerpen heeft ze een dertigtal jaar geduurd. In Mechelen is de kathedraal kleiner en zal ze acht jaar duren”, zegt Amke Maes nog. De vooronderzoeken subsidieert Vlaanderen voor 80 procent, de eigenlijke restauratie voor 60 procent.