Internationale ambitie voor fietsbelevingspunt Rupel-Scheldeland

Op 23 december 2015

Goed nieuws voor het geplande fietsbelevingspunt Rupel-Scheldeland in Boom. Minister voor Toerisme Ben Weyts maakte zopas 289.170 euro uit het impulsprogramma ‘Fiets- en wandelennetwerken 2015’ vrij. De provincie Antwerpen wil in de buurt van de Rupeldijk in Boom, ter hoogte van Provinciaal Recreatiedomein De Schorre, een belevingsvolle ontmoetingsplek creëren voor de binnen- én buitenlandse fietser.

Tijdens deze legislatuur trekt Minister voor Toerisme Ben Weyts 2,5 miljoen euro uit voor projecten die de kwaliteit van de fiets- en wandelnetwerken verbeteren en tegelijk het toeristische potentieel voor de (internationale) toerist verhogen. Het geplande fietsbelevingspunt Rupel-Scheldeland in Boom past perfect in dat plaatje. De provincie Antwerpen ontvangt daarom 289.170 euro uit het impulsprogramma ‘Fiets- en Wandelnetwerken 2015’.

Beleving op en langs het water

Sinds 2014 verbindt het populaire fietsknooppuntennetwerk ook Provinciaal Recreatiedomein De Schorre met de Rupeldijk in Boom. Hiervoor werd in 2014 door de provincie Antwerpen een fiets- en wandelpad aangelegd vanaf een parking van De Schorre in de Kapelstraat naar de Rupeldijk. Het fietspad eindigt op een plein aan de Rupeldijk waar de restanten van een oude ringoven bleven behouden. Maar de ambitie van de provincie Antwerpen reikt verder.

Gedeputeerde voor toerisme Bruno Peeters: “Door de doordachte integratie van de steenbakkersrelicten langs die verbinding wil de provincie een uniek fietsbelevingspunt creëren. Het wordt een ontmoetingsplek voor recreatieve fietsers en wielerfanaten, met onder meer een toeristische balie, fietsenverhuur, een fietshersteldienst, elektrische oplaadpunten, een expo rond het Vlaamse wielererfgoed en een themacafé. Deze subsidie betekent voor de provincie een belangrijke steun om onze ambities te kunnen verwezenlijken.

De realisatie van het fietsbelevingspunt kadert binnen het project ‘Blauwe Halte Rupel’, een multimodaal overstappunt waarbij beleving op en langs het water centraal staat. Wandelaars en fietsers zullen naadloos kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel naar het andere (te voet, met de fiets, de boot of het openbaar vervoer).

Internationale aantrekkingskracht

Gedeputeerde Bruno Peeters kadert de toekenning van de subsidie: “Het fietsbelevingspunt Rupel-Scheldeland komt volledig tegemoet aan de twee doelstellingen van het impulsprogramma: het geeft een kwaliteitsinjectie aan het fietsnetwerk en maakt dat netwerk ook aantrekkelijker voor de internationale toerist. De langeafstandsroutes Vlaanderen Fietsroute en Stedenroute bevinden zich vlakbij. Ook de kunststeden Antwerpen en Mechelen, met hun talrijke internationale bezoekers, liggen in de achtertuin. Naast recreatieve fietsers en wielerfanaten zal dit fietsbelevingspunt ongetwijfeld ook internationale toervaarders, citytrippers en festivalgangers charmeren. Daarmee hebben we Toerisme Vlaanderen kunnen overtuigen.”