Investeer eens in een zitbank

Op 4 november 2014

Kasteeldomein d'Ursel is op zoek naar sponsors om project te financieren.

De banken in het domein van kasteel d'Ursel in Hingene zijn meer dan dertig jaar oud en aan vervanging toe. In plaats van de overheid daarin te laten investeren, gaat men nu op zoek naar gewone mensen die dat willen doen. "Ideaal om gebeurtenissen als een geboorte, een jubileum of een overlijden te herdenken", zegt Koen De Vlieger van kasteel d'Ursel.

Tegen volgende lente moeten er een tiental nieuwe zitbanken in het park pronken. Klassieke banken met gietijzeren poten die versierd zijn met leeuwenkoppen en afgewerkt met het wapenschild van de familie d'Ursel. "Het is één van de mooiste domeinen uit de regio. Wie hier komt wandelen, wordt meteen verliefd op het schitterende kasteel maar ook op de natuur in het park", zegt Antwerps gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens (N-VA).

"We zijn er zeker van dat heel wat mensen het domein een warm hart toedragen. Maar in plaats van de overheid voor de kosten van nieuwe zitbanken te laten opdraaien, willen we een soort crowdfunding organiseren. Een systeem dat in Engeland al enorm ingeburgerd is: waar de mensen of bedrijven mee investeren in bijvoorbeeld zitbanken of andere zaken. In dit geval hebben veel mensen een speciale band met het kasteel en het domein."

2000 of 3000 euro

Volgens de beheerder van kasteel d'Ursel kunnen er veel redenen zijn om te investeren in een zitbank. "Ik denk maar aan een jubileum, een geboorte of herdenking van een overledene. Maar ook mensen die hier hun partner een eerste kus gaven en later gehuwd zijn. Op de bank komt een plaatje waarop dan informatie komt over aan wie de bank wordt opgedragen of wie er geïnvesteerd heeft", verduidelijkt De Vlieger. "Een gewone zitbank kost 2000 euro, een groot exemplaar kost 3000 euro. Maar het is perfect mogelijk dat een familie of een groep vrienden bijvoorbeeld samen in een bank investeert. Wij willen al zeker een zitbank plaatsen voor alle Hingenaars en voor alle mensen die al jaren gratis het magazine van kasteel d'Ursel in de bus krijgen. Als iedereen pakweg 5 euro zou bijdragen, moet dat lukken. Maar we zoeken niet alleen families of individuele personen, ook bedrijven zijn welkom om te investeren."

Bij kasteel d'Ursel is men volop bezig om de investering fiscaal aftrekbaar te maken.

Wie interesse heeft om een bank te adopteren, kan contact opnemen met het kasteel via info [at] kasteeldursel [dot] be of via 03.820.60.10