Kasteel d’Ursel wint Monumentenprijs

Op 15 september 2014

Het kasteel d’Ursel in Hingene (Bornem) kreeg vrijdag de Vlaamse Monumentenprijs 2014, goed voor 15.000 euro. De prijs werd uitgereikt door minister-president Geert Bourgeois (N-VA), die ook minister voor Onroerend Erfgoed is.

De Monumentenprijs is een fantastische bekroning voor de jarenlange restauratie’, zegt Koen De Vlieger, directeur van het kasteel. ‘We hebben het kasteel niet alleen gerestaureerd, we organiseren activiteiten en bouwen een programma uit. Daarom komt er nu ook opnieuw veel volk naar ons kasteel. Het is een monument waar leven in zit en dat vind ik heel belangrijk. De prijs is een stimulans voor ons om zo verder te doen.’

Die Monumentenprijs wordt elk jaar toegekend aan een privé- of overheidsinitiatief met bijzondere verdiensten op het vlak van monumentenzorg, landschapszorg of archeologie. Volgens het juryverslag zijn het kasteel en zijn omgeving een mooi voorbeeld voor de onroerend erfgoedzorg in Vlaanderen. Zo werden bij de restauratie keuzes gemaakt, gebaseerd op gedegen vooronderzoek. De restauratie is zeer zorgvuldig uitgevoerd, zowel binnen als buiten. Het project heeft ruime aandacht voor de archeologische opgravingen en de ontsluiting van het omliggende landschap. De jury loofde de aandacht voor het immateriële erfgoed en de goede ontsluiting ervan.

Gedeputeerde voor Cultuur en erfgoed Luk Lemmens (N-VA) noemt de prijs een prachtige bekroning voor het team van het kasteel. ‘Op tien jaar tijd zijn ze er in geslaagd van het kasteel weer een monument te maken dat bezoekers uit heel Vlaanderen trekt’, zegt Lemmens. ‘Laat dit een aanmoediging zijn om ook in andere Vlaamse kastelen te investeren en dit prachtig erfgoed niet verloren te laten gaan.’

Verfraaiing

En de prijzenpot? ‘De 15.000 euro zullen we wellicht gebruiken voor de verfraaiing van het park rond het kasteel’, zegt De Vlieger. ‘Zo wordt deze groene long in Hingene een nog mooiere plek. We moeten zeker eens kijken of er een mogelijkheid is om het meubilair in het park te vernieuwen want dat heeft zijn beste tijd gehad.’

Het kasteel van Hingene was bijna vierhonderd jaar de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel. Elke zomer trok de hertog met familie en bedienden naar zijn schitterende buitenverblijf. Sinds 1994 is het eigendom van de provincie Antwerpen, die het restaureerde. Het park evolueerde van siertuin tot landschapstuin. Nu kan je er picknicken, spelen, wandelen of joggen.