Kasteel d’Ursel wint de Vlaamse Monumentenprijs

Op 12 september 2014

Kasteel d’Ursel in Hingene is de winnaar van de Vlaamse Monumentenprijs 2014 en ontvangt een geldprijs van 15.000 euro. Dat maakte Geert Bourgeois, naast minister-president ook minister voor Onroerend Erfgoed, zonet bekend tijdens een plechtigheid in het Brusselse Paleis der Academiën.

De Monumentenprijs wordt elk jaar toegekend aan een privé-of overheidsinitiatief met bijzondere verdiensten op het vlak van monumentenzorg, landschapszorg of archeologie. ‘Met de prijs wil ik de zorg voor onroerend erfgoed in de kijker zetten’, zegt minister Bourgeois. ‘We moeten het vele waardevolle Vlaamse erfgoed goed behandelen en bewaren, maar meteen ook zo goed mogelijk ontsluiten, voor de Vlamingen van vandaag en morgen.'

Gedurende bijna vierhonderd jaar was het kasteel van Hingene de favoriete zomerresidentie van de adellijke familie d’Ursel. Elke zomer trok de hertog met familie en bedienden naar zijn schitterende buitenverblijf. Sinds 1994 is het eigendom van de provincie Antwerpen, die de oude glorie liefdevol in ere herstelt. Je kan er terecht voor concerten, groepsbezoeken en verhuur voor seminaries, ontvangsten of diners. Er worden ook tentoonstellingen en culturele evenementen georganiseerd. Het park evolueerde van siertuin tot landschapstuin. Nu kan je er picknicken, spelen, wandelen of joggen.

Volgens het juryverslag zijn het kasteel en zijn omgeving een mooi voorbeeld voor de onroerenderfgoedzorg in Vlaanderen. De gekozen restauratieopties zijn duidelijk gebaseerd op gedegen vooronderzoek. Ook de restauratie is zeer zorgvuldig uitgevoerd, zowel van het exterieur als het interieur. Het project toont een ruime aandacht voor de archeologische opgravingen en de ontsluiting van het omliggende landschap. De jury looft tot slot de aandacht voor het immateriële erfgoed en de goede ontsluiting ervan.

Luk Lemmens, gedeputeerde voor Cultuur en Erfgoed, is een tevreden man: ‘Deze prijs is een prachtige bekroning voor het team van het kasteel. Op tien jaar tijd zijn ze er in geslaagd van het kasteel terug een monument te maken dat heel wat bezoekers trekt uit heel Vlaanderen. Laat dit een aanmoediging zijn om ook in andere Vlaamse kastelen te blijven investeren en dit prachtig erfgoed niet verloren te laten gaan.’

Ook Koen De Vlieger, directeur van het kasteel, is in de wolken. ’Deze prijs is een fantastische bekroning voor de jarenlange restauratie. Van 1994 tot 2012 heeft het provinciebestuur – met steun van de Vlaamse Overheid – het kasteel helemaal in ere hersteld. Het is natuurlijk ook een mooie erkenning voor het nieuwe leven dat we hier sinds 2004 brengen en een grote stimulans om verder te doen. De geldprijs zullen we wellicht besteden aan de verfraaiing van het park, zodat deze groene long in Hingene een nog mooiere plek zal worden.’

Eerder dit jaar koos de Vlaamse Regering, op advies van de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen, vier laureaten. Ze krijgen elk 2.500 euro. Kasteel d’Ursel krijgt daar als winnaar nog eens 12.500 euro bovenop. De drie overige laureaten zijn het voormalige station van Moerbeke, Huis Proot in Koekelare en vzw De Muren Spreken.