Landschapsexpo toont erfgoedgeschiedenis van de Rupelstreek aan wandelaars en fietsers

Op 12 augustus 2015

Op dinsdag 11 augustus opende Bruno Peeters, gedeputeerde voor toerisme en groen- en recreatiedomeinen, officieel de Landschapsexpo Rupelstreek in Provinciaal Recreatiedomein De Schorre. In samenwerking met de Rupelgemeenten en erfgoedverenigingen zet De Schorre deze zomer een tijdelijke landschapsexpo op. Op 12 locaties in de Rupelstreek ontdek je nog t.e.m. 20 september al wandelend of fietsend historische landschapsfoto’s die verwijzen naar het steenbakkerijverleden en die de vergelijking met vroeger en nu in de verf zetten.

Dit jaar blaast Provinciaal Recreatiedomein De Schorre 25 kaarsjes uit. 2015 is bovendien ook het Europees jaar van het Industrieel en Technisch Erfgoed. Het hele jaar door zet De Rupelstreek i.s.m. Provinciaal Recreatiedomein De Schorre zijn erfgoed in de kijker. In samenwerking met de gemeentebesturen van de Rupelstreek en de erfgoedverenigingen zet De Schorre deze zomer ook een tijdelijke landschapsexpo op. Op verschillende locaties ontdek je al wandelend of fietsend uitvergrote historische landschapsfoto’s die de vergelijking met vroeger en nu in de verf zetten. De locaties vormden een belangrijke rol in de industriële geschiedenis van de Rupelstreek en elke foto verwijst naar een aspect van het steenbakkerijverleden. Van de steenbakkerijen en paardenstallen, de aanlegplaatsen aan het water waar de bakstenen verscheept werden, tot de tegelfabriek Gilliot.

Gisteren, op dinsdag 11 augustus, opende Bruno Peeters, gedeputeerde voor toerisme en groen- en recreatiedomeinen, officieel de landschapsexpo. De laatst geplaatste foto in De Schorre werd onthuld in aanwezigheid van enkele genodigden en pers.

Als historicus vind ik het erg belangrijk dat De Schorre samen met de Rupelgemeenten tijdens dit feestjaar ook het verleden in de kijker zet. De manier waarop De Schorre en de volledige Rupelstreek zich de laatste decennia heeft ontwikkeld is ongelofelijk. Deze foto staat op een unieke plek in De Schorre, het is hoogste punt en je hebt er een prachtig uitzicht. De foto toont een gelijkaardig uitzicht op de kleiput met in de verte het centrum van Boom. Alleen was het toen een kale uitgegraven kleiput. Nu is het een zee van groen en bomen. Het verschil met vroeger is groot.” vertelde gedeputeerde Bruno Peeters.

De tijdelijke landschapsexpo omvat in totaal 12 canvassen met historische foto’s, waarvan drie in De Schorre. De landschapsexpo blijft staan t.e.m. 20 september. Ideaal om te combineren met een fiets- of wandeltocht in de streek!