MOMUNDOOS laat anderstalige nieuwkomers kennis maken met Antwerpse mode

Op 6 november 2015

Vanaf deze herfstvakantie introduceert het MoMu - ModeMuseum provincie Antwerpen een nieuw aanbod met specifieke aandacht voor anderstalige nieuwkomers: de MoMundoos.

In de MoMundoos (een samentrekking van MoMu, Mundo en doos) zitten materialen waarmee de leerkracht zijn of haar rondleiding kan samenstellen: enveloppen met opdrachten voor in de tentoonstelling, materiaal voor de opdrachten (pennen, potloden, magazines, etc…), een bundeltje richtvragen per thema voor in de tentoonstelling, extra foto's van de ModeNatie, de Antwerpse 6 en de tentoonstelling.

Het aanbod richt zich hiervoor voornamelijk op onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) van het secundaire onderwijs. In de toekomst wil MoMu het aanbod uitbreiden naar alle anderstalige nieuwkomers (die het ModeMuseum in groep bezoeken in het kader van een opleiding of inburgering). Zij kunnen het museum gebruiken als plek voor cultuurconsumptie en het oefenen van de Nederlandse taal.

Gedeputeerde voor Cultuur Luk Lemmens is tevreden over het initiatief: "Eerder organiseerde de provincie Antwerpen ook al rondleidingen op maat van anderstalige nieuwkomers in het Zilver- en het Diamantpaviljoen. Het is een uitstekende manier om hen in contact te brengen met de Antwerpse modewereld en biedt een nieuwe invalshoek voor de leerkrachten. Zo slaan we twee vliegen in één klap: cultuur en taal."

Tijdens gesprekken met partners die werken met anderstalige nieuwkomers (OKAN leerkrachten, het Huis van het Nederlands Antwerpen, het Centrum voor Volwassenenonderwijs, Vormingplus regio Antwerpen,…) werd duidelijk dat (volwassen) anderstalige nieuwkomers vaak niet genoeg financiële middelen hebben om musea te bezoeken. Om deze drempel weg te werken zal het MoMu het toegangstarief voor anderstalige nieuwkomers verlagen naar 2 euro.

De MoMundoos loopt als proefproject vanaf deze herfstvakantie tijdens de najaarstentoonstelling FOOTPRINT, en zal na afloop van de tentoonstelling (14 februari 2016) geëvalueerd worden om dit aanbod in de daaropvolgende tentoonstellingen ook aan te beiden, en het reductietarief voor anderstalige nieuwkomers te bewaren