Maquettes vertellen het verhaal van de stad

Op 27 oktober 2014

Antwerpse maquettes uit de 19de en 20ste eeuw. Tot 2 november in Gildekamersstraat 5, Antwerpen.

Zelfs in een tijdperk dat beheerst wordt door de computer en waarin de meeste architecten geen ontwerpschetsen meer maken met potlood op papier, blijft de maquette onverminderd bestaan. Een maquette is nu eenmaal aanschouwelijk en kan door iedereen begrepen worden - wat bij ontwerptekeningen niet altijd het geval is. Een maquette kan niet alleen een didactisch hulpmiddel zijn, maar evengoed als propagandamiddel gebruikt worden - denk maar aan de reizende maquette van de omstreden Lange Wapperbrug. In Antwerpen kunt u nog één week gaan kijken naar prachtige maquettes: groot en klein, oud en nieuw, van gebouwen die niet meer bestaan en stadswijken die van de sloophamer zijn gered. Het Architectuurarchief van de Provincie Antwerpen heeft behalve een indrukwekkende verzameling architectuurarchieven, ook een collectie van zo'n 170 maquettes. In het voormalige Volkskundemuseum, dat verbouwd wordt tot het provinciaal museum voor diamant en edelsmeedkunst, toont een selectie van enkele tientallen maquettes een overzicht van bouwen in Antwerpen, van begin 19de eeuw tot nu. De oudste maquette is een soort 'pop-up' avant la lettre: een voorstel voor de nieuwe decoratie van de provincieraadzaal door Matthieu Van Brée. Een van de grootste maquettes herdenkt de verdwenen Blauwe Toren, die plaats moest maken voor de aanleg van de Leien. Veel maquettes vertellen het verhaal van de stad en hoe opeenvolgende generaties architecten en stedenbouwers met die stad omgaan. Zo zie je diverse projecten voor de aanpak van de verloederde Vleeshuisbuurt, een alternatief voor de geplande sloop van de Cogels Osylei (Zurenborg) in de jaren zestig, en grootschalige maquettes voor de Kielwijk (Renaat Braem, jaren vijftig) en de wijk Nieuw Zuid, een niet uitgevoerd ontwerp van wijlen Jo Crepain uit 2002.