Monumentenwacht Vlaanderen viert 25ste verjaardag

Op 6 oktober 2016

"De spectaculaire beelden van aan kerktorens bungelende monumentenwachters zijn iedereen ondertussen wel bekend. Al 25 jaar behartigt Monumentenwacht, als partner van eigenaars en beheerders van waardevol erfgoed, het belang van goed en efficiënt onderhoud. Door haar unieke manier van werken is Monumentenwacht in de loop der jaren uitgegroeid tot hét expertisecentrum op vlak van preventieve conservering in de vijf Vlaamse provincies. De monumentenwachters inspecteren heus niet alleen kerktorens. Ondertussen komen ze ook interieurs, begraafplaatsen, molens, varend erfgoed en zelfs archeologisch erfgoed inspecteren. Haar missie, “beter voorkomen dan genezen”, kadert in een integraal erfgoedbeleid.", legt Luk Lemmens, voorzitter van Monumentenwacht Vlaanderen, uit.

Wat begon als koepelorganisatie en vijf provinciale monumentenwachten met telkens twee bouwkundige monumentenwachters, is ondertussen uitgegroeid tot een organisatie met een staf van een zestigtal vaste medewerkers en 6.724 aangesloten erfgoedobjecten. Jaarlijks voeren de monumentenwachters ongeveer 1000 inspecties uit. Na 25 jaar staat de totale teller op 21.115 inspecties.

Goed onderhoud van erfgoed begint met vast te stellen in welke staat het zich bevindt en op basis daarvan de onderhoudsnoden te bepalen. Ten behoeve hiervan voert Monumentenwacht periodieke inspecties uit om de onderhoudstoestand goed te kunnen opvolgen en op tijd te signaleren wanneer actie nodig is. De neerslag hiervan in een rapport en de deskundige begeleiding die monumentenwachters bieden, zijn voor veel eigenaars/beheerders de stimulans om gebreken aan te pakken en aan periodiek onderhoud te doen. De werkwijze van Monumentwacht is uniek door haar bottom-up approach, haar expertise inzake preventieve conservering en haar objectieve en onafhankelijke dienstverlening.