Monumentenwacht doet voor het eerst inspectie met drone

Op 15 juli 2015

De monumentenwachters van Monumentenwacht Provincie Antwerpen voert inspecties uit aan de binnen- en buitenkant van monumenten. Touwtechnieken, hoogtewerkers of stellingen zijn voor interieurcontroles vaak omslachtig of ronduit onmogelijk. Daarom experimenteert Monumentenwacht Provincie Antwerpen voor het eerst met het inzetten van drones.

Gedeputeerde voor erfgoed Luk Lemmens legt uit: "Een drone wordt uitgerust met een camera die van dichtbij beelden maakt van altaren, gewelven of schilderijen. De monumentenwachter geeft instructies aan de piloot om zo een goed beeld te krijgen. We merkten tijdens de testen dat de technologie nog niet op punt staat, onder meer qua belichting en scherpte is het resultaat nog niet optimaal. Drones zullen monumentenwachters niet vervangen, maar in de toekomst kunnen ze wel zeker van pas komen bij inspecties van monumenten. De test was dus zeker en vast geslaagd."