N-VA zet Heist op de fietskaart!

Op 29 juni 2015

N-VA fractieleider Jan Moons en Heists provincieraadslid Jan De Haes hebben een constructief overleg gehad met gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens over de fietsproblematiek in Heist-op-den-Berg. “Vanuit onze fractie hebben wij de gedeputeerde gevraagd om er mee voor te zorgen dat er nu eindelijk werk gemaakt wordt van een Heists fietsbeleid. De provincie zal in oktober de mogelijkheid van een fietsostrade tussen Heist-op-den-Berg en Lier bekijken. De gedeputeerde ziet zeker de noodzaak in van betere fietsverbindingen in de Kempen.”, aldus Jan Moons.

De N-VA-fractie in de gemeenteraad is er van overtuigd dat een fietsostrade tussen Heist-op-den-Berg en Lier een belangrijke verbetering zal inhouden voor de bereikbaarheid van Heist en de veiligheid van fietsende kinderen en ouderen. De provincie Antwerpen realiseerde dit jaar de fietsostrade tussen Antwerpen en Mechelen en nu al maken dagelijks meer dan 4500 mensen gebruik van deze veilige fietsverbinding. Gedeputeerde voor mobiliteit Luk Lemmens legt uit: “Het provinciebestuur zet zwaar in op fietsostrades. In onze provincie zijn 16 trajecten geïdentificeerd die tot fietsostrade kunnen worden uitgebouwd. De verbindingen tussen Antwerpen en Mechelen, Antwerpen en Essen, Antwerpen en Lier en Herentals en Balen worden door de provincie aangelegd. Samen met de betrokken gemeenten wil de provincie de aanleg van zoveel mogelijk fietsostrades voorbereiden. Het traject tussen Heist-op-den-Berg en Lier is één van de trajecten die we bekijken.”

De Heistse N-VA is zeer tevreden met de reactie van de gedeputeerde. “Het was een zeer constructief overleg.”, aldus fractieleider Jan Moons, “Het traject tussen Heist-op-den-Berg en Lier heeft vele potentieel. Via de fietsostrades fiets je veilig naar de school of naar het werk. Heist-op-den-Berg kampt al langer met mobiliteitsproblemen, maar met de steun van de provincie kunnen we een belangrijke stap vooruit zetten.”

Jan De Haes, die als provincieraadslid de fietsostrades van nabij opvolgt, vat samen: “Gedeputeerde Lemmens is zich goed bewust van de noden die leven in Heist-op-den-Berg en ondertussen kent iedereen het belang en het succes van de fietsostrades. De provincieraad besliste eerder al om het budget gevoelig te verhogen. Het is overigens niet de eerste keer dat de gemeente kan rekenen op provinciale steun. Ook voor de fietspaden langs de Pijpelstraat keurde de gedeputeerde onlangs 178.000 euro aan middelen goed. Wij zullen er op blijven toezien dat het provinciebestuur voortaan goed op de hoogte is van de noden in Heist-op-den-Berg.”