Nieuwe fietsostrade verbindt Lier met Antwerpen

Op 26 februari 2015

De Antwerpse provincieraad geeft vandaag normaal groen licht voor een nieuwe fietsostrade. Deze snelweg voor fietsers verbindt Antwerpen met Lier. "Deze fietsostrade loopt door dichtbebouwde gebieden met veel werk- en schoolbestemmingen", zegt Lemmens (N-VA), Antwerps gedeputeerde van Mobiliteit.

De provincie Antwerpen telt vijftien fietsostrades, waarvan drie nog volop worden aangelegd: Antwerpen-Essen, Antwerpen- Mechelen en Herentals-Balen. De fietssnelwegen zijn het paradepaardje van het provinciebestuur. De deputatie investeert nu ruim acht miljoen euro in een nieuwe fietsverbinding tussen Antwerpen en Lier over een afstand van 10,6 kilometer, de perfecte fietsafstand.

"Er boden zich een aantal opportuniteiten aan waardoor we beslisten om nu deze nieuwe fietsostrade aan te leggen", zegt Lemmens. "Antwerpen staat voor heel wat werven. Om het verkeer vlot te laten verlopen, is het belangrijk dat mensen meer de fiets nemen in plaats van de wagen. Dat lukt alleen als je hen ook goede infrastructuur aanbiedt."

De gedeputeerde verwacht dat er ook een groot potentieel is voor deze fietsostrade. Zo loopt die door de stedelijke kernen van Antwerpen, Mortsel en Lier. Er zijn heel wat secundaire scholen en bedrijfsterreinen. De nieuwe fietsostrade loopt onder meer langs de luchthaven van Deurne, de kantoren aan De Veldekens in Berchem en het bedrijfsterrein Duwijck in Lier.

"We schatten dat maar liefst 250.000 mensen potentieel gebruik kunnen maken van deze fietsostrade", zegt Chris Brouwers, diensthoofd Mobiliteit bij de provincie Antwerpen. "Ik baseer mij op eerdere tellingen op de fietsostrade Antwerpen-Mechelen. Als een fietsostrade op 1,5 kilometer ligt van hun woning zijn mensen sneller geneigd om die ook te gebruiken. De afstand ten opzichte van hun bestemming is zelfs 2,5 kilometer."

Bovendien is deze fietsostraderedelijk snel en relatief goedkoop aan te leggen. In Boechout is al een groot deel befietsbaar. Zeventig procent moet nog wel worden aangelegd.

"In Mortsel zal de fietsostrade de spoorweg volgen en dat is grond van de gemeente Mortsel", zegt Lemmens. "We moeten dus weinig grond verwerven. Bovendien is Lier een belangrijk knooppunt voor fietsers. Van daaruit komen ze snel op de andere fietsostrades."

Het juiste tracé ligt nog niet helemaal vast. In september wordt daar een ontwerper voor aangesteld. Vooral in Lier en Berchem zal er nog wat gepuzzeld moeten worden.

"Een moeilijkheid is het aantakken van deze verbinding aan de fietsostrade Antwerpen-Mechelen", zegt Brouwers. "De fietsostrade zal langs de servitudeweg naast de luchthaven van Deurne Antwerpen binnenkomen. Ze gaat ook langs het terrein van het voormalige postsorteercentrum, waar een nieuw kantorencomplex komt. Een mogelijke optie op lange termijn is dat aan die zijde van de spoorweg een fietsbrug komt over de Singel naar het Burgemeester Edgard Ryckaertsplein voor het station van Berchem."

De aanleg van de fietsostrade begint normaal in het najaar van 2016. De eerste fietsers zullen dan ten laatste eind 2020 snel tussen Lier en Antwerpen kunnen rijden.

De provincie wil het fietsen niet alleen promoten met fietsostrades, maar schrijft ook actief bedrijven aan. "In het najaar schrijvenwe de bedrijven aan in de buurt van de fietsostrade Antwerpen-Mechelen", zegt Brouwers. "We brengen in kaart hoe de werknemers zich verplaatsen enwat het bedrijf kan doen om het fietsen verder te promoten. Eerdere acties gaven al spectaculaire resultaten. Bij de brouwerij Duvel-Moortgat steeg het aandeel fietsende werknemers van 7 naar 39 procent. Bij het bedrijf De Boer in Schoten komt nu de helft van de werknemers met de fiets naar het werk. Ze kwamen van 5 procent."

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is